Sökning: "Maslow behovspyramid"

Visar resultat 1 - 5 av 13 uppsatser innehållade orden Maslow behovspyramid.

  1. 1. Weekendresor på Covid-vågor : En kvalitativ studie om vilka faktorer som har fått weekendresor att bli av innan, under och efter Covid-19

    Kandidat-uppsats, Södertörns högskola/Turismvetenskap

    Författare :Aleyna Vural; Mirtill Varga; Angela Baduujaa; [2023]
    Nyckelord :Weekend; Covid-19; Motivation; Säkerhet; Herzberg; Maslow;

    Sammanfattning : Denna kvalitativa studie syftar till att undersöka vilka faktorer som spelar roll för weekendresenärer (som bor i svenska storstäder) när de väljer att resa bort och hur dessa faktorers betydelse har förändrats för dem mellan år 2018 och 2023. För att uppfylla syftet har empirin samlats in med hjälp av 16 semistrukturerade intervjuer där urvalet bestod av tolv kvinnor och fyra män som hade olika sysselsättningar, åldrar och familjeförhållanden. LÄS MER

  2. 2. Hemma bra, men borta bäst? - En kvantitativ studie om individers prestation och motivation relaterat till en ökad frekvens av hemarbete

    Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Företagsekonomiska institutionen

    Författare :Julia Anderberg; Jessica Lind; Malin Olsson; [2020]
    Nyckelord :Business and Economics;

    Sammanfattning : Title: Home is good, but away is best? - A quantitative study about individuals’ performance and motivation related to an increased frequency of working remotely Seminar date: 2020-06-03 Course: FEKH19, Business Administration: Bachelor’s degree Project in Strategic Management, Undergraduate level, 15 credits Authors: Julia Anderberg, Jessica Lind and Malin Olsson Advisor: Devrim Göktepe-Hultén Key words: Working remotely, Performance, Motivation, Gender, Agency theory Purpose: Working remotely results in loss of control for the company, which leads to an increased opportunistic behaviour among employees. Insights in this area of problem, could be used as a tool for companies to make the employees work consistently with the interest of the company. LÄS MER

  3. 3. Är pengar verkligen allt? : Generation Ys syn på provisionsbaserat belöningssystem

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Skövde/Institutionen för handel och företagande

    Författare :Jenny Lagergren Thärn; Emma Korjonen; [2020]
    Nyckelord :Generation Y; Motivation; Reward system; Commission; Generation Y; Motivation; Belöningssystem; Provision;

    Sammanfattning : Generation Y är den generation som just nu befinner sig på arbetsmarknaden (Erickson, 2008). Denna generation bär med sig nya krav och behov in på arbetsplatser, bland annat vad gäller motivation och hur de för sig kring andra personer (Venuta, 2014; Treuren & Anderson, 2010). LÄS MER

  4. 4. Kvinnor mitt i livet : om karriärbyten som kvinna

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Umeå universitet/Institutionen för tillämpad utbildningsvetenskap

    Författare :Matilda Engholm; Karolina Treson; [2018]
    Nyckelord :kvinnor i karriären; karriärbyten; brytpunkter; personlig utveckling.;

    Sammanfattning : Detta är en kvantitativ studie i varför kvinnor väljer att lämna en anställning och byta yrke. Studien utgår ifrån en enkät som är sammanställd och analyserad med hjälp av karriärteorin från Hodkinson och Sparkes (1997) där forskarna talar om tre olika brytpunkter, påtvingade, frivilliga och strukturella brytpunkter. LÄS MER

  5. 5. Relationship status: It's complicated : En undersökning i hur äldreboenden kan stärka relationen till sin målgrupp

    Kandidat-uppsats, Mälardalens högskola/Akademin för ekonomi, samhälle och teknik

    Författare :Norberg Hanna; Angberg Victoria; Moradi Nina; [2017]
    Nyckelord :Relationship marketing; Digital marketing; Retirement homes; Relationsmarknadsföring; Digital marknadsföring; Äldreboende;

    Sammanfattning : Frågeställning: Vilka behov behöver tillfredsställas hos de boende och anhöriga för att stärka en relation till äldreboendet? Kan digital marknadsföring användas som metod för att stärka relationer och i så fall hur? Syfte: Syftet är att undersöka hur relationen mellan äldreboende och deras målgrupp kan stärkas. Metod: Ansatsen har varit en deduktiv ansats och en kvalitativ metod har använts där sju semistrukturerade intervjuer har genomförts. LÄS MER