Sökning: "Masoud Kamali"

Visar resultat 1 - 5 av 7 uppsatser innehållade orden Masoud Kamali.

  1. 1. Det svenska klassrummets bemötande av elever med en religiös bakgrund : En kvalitativ innehållsanalys av rapporter från tankesmedjan Timbro

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Karlstads universitet/Institutionen för samhälls- och kulturvetenskap (from 2013)

    Författare :Karin Widerberg; [2021]
    Nyckelord :Secularization; high school; religious identity; qualitativ content analysis; confessionality; exclusion;

    Sammanfattning : This study discusses high school and religion based on David Thurfjell's theory of secularization. The study answers three different research questions where the purpose is to use two reports from the think tank Timbro, based on a qualitative content analysis, to answer the study's research questions. LÄS MER

  2. 2. Vi och våra : En diskursanalys av hur läroböcker för årskurs 4 - 6 ger uttryck åt andrafiering

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Södertörns högskola/Lärarutbildningen

    Författare :Janet Onojeide; [2020]
    Nyckelord :othering; textbooks; history education; critical discourse analysis; primary school; andrafiering; läroböcker; historieundervisning; kritisk diskursanalys; grundskola;

    Sammanfattning : Research on school textbooks, presented by Masoud Kamali and Mia Mikander, shows that othering is a reoccurring matter. Without a national authority to examine the textbooks used in Swedish schools, in relation to teachers not having the time to examine their textbooks of choice, one wonders how this affects the education taking place in Swedish schools. LÄS MER

  3. 3. Lärares upplevelser av undervisning om tro och vetenskap. : Religionslärares tankar om neutralitet i undervisningen kring relationen mellan tro och vetenskap på gymnasiet.

    M1-uppsats, Högskolan i Gävle/Religionsvetenskap

    Författare :Niklas Ekbom; [2019]
    Nyckelord :andrafiering; Masoud Kamali; neutralitet; religion; religionsdidaktik; utbildning; vetenskap;

    Sammanfattning : Syftet med denna undersökning är att undersöka hur religionslärare som har undervisat i kursen Religionskunskap 1 upplever undervisningen kring relationen mellan tro och vetenskap, en relation som innefattas av ett kunskapskrav i kursens ämnesplan.  Metoden för undersökningen är en enkätundersökning där respondenterna har besvarat frågor utifrån olika aspekter av undervisningen, och därefter givits möjlighet att utveckla sina tankar i ett skrivfält. LÄS MER

  4. 4. Lärares och elevers upplevelser av undervisning om tro och vetenskap : Ett jämförande av religionslärares och elevers upplevelser av neutralitet i undervisningen kring relationen mellan tro och vetenskap på gymnasiet

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan i Gävle/Religionsvetenskap

    Författare :Niklas Ekbom; [2019]
    Nyckelord :andrafiering; Masoud Kamali; neutralitet; religion; religionsdidaktik; utbildning; vetenskap;

    Sammanfattning : The following report is aimed to compare how teachers and students experience teaching when it comes to the subject of religion named Religionskunskap 1 in Swedish upper secondary education (high school), and particular teaching about the relationship between science and religion which is to be a part of the subject regarding to the curriculum. The report uses the method of a digital survey and is focusing on whether the two perspectives science and religion are given an equal amount of time during teaching, if the books and other material used during teaching gives an unbiased version of both perspectives, if the teaching regarding science and religion is neutral in total and if teachers and students find it worrying if the teaching regarding science and religions are not unbiased. LÄS MER

  5. 5. Olika men ändå olika? - En undersökning om liknande problemområden gällande barns rättigheter i två olika EU-länder

    Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Europastudier

    Författare :Michaela Bååt; [2014]
    Nyckelord :Maktpositioner; Normativa värden; Barns rättigheter; Diskriminering; Hypotetisk-deduktiv metod; Cultural Sciences;

    Sammanfattning : This essay begins with the author trying to find similar problem areas within the topic of children´s rights in Romania and in Sweden. The contrasting countries, both members of the EU turns out having one common similarity: discrimination. LÄS MER