Sökning: "Masteruppsats i pedagogik"

Visar resultat 1 - 5 av 12 uppsatser innehållade orden Masteruppsats i pedagogik.

  1. 1. Förskollärares arbetsmiljö : Med fokus på stress

    Master-uppsats, Stockholms universitet/Institutionen för pedagogik och didaktik

    Författare :Lena Ossiansdotter Hellberg; [2022]
    Nyckelord :Preschool teachers; work environment; stress; framework factor theory; socio- cultural perspective; psychosocial environment and stress; requirements-control-support method; children are not included in the work environment law; statistical problems.; Förskollärare; arbetsmiljö; stress; ramfaktorteorin; sociokulturellt perspektiv; psykosocial miljö och stress; krav-kontroll- stöd metoden; barnen ingår ej i arbetsmiljölagen; statistikproblem.;

    Sammanfattning : Sammanfattning Förskollärares arbetsmiljö med fokus på stress är en masteruppsats i pedagogik med syftet att försöka belysa förskollärares egna uppfattningar. Det fanns många rapporter om förskollärare, arbetsmiljö och stress, på senare år larmrapporter. LÄS MER

  2. 2. Universell design för lärande : En aktionsstudie om lärares lärande

    Master-uppsats, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :Annelie Mickelsson; [2020]
    Nyckelord :Universal Design for Learning; teachers´ learning; sociocultural perspective; tools; action research study; research- based approach; Universal Design for Learning; universell design för lärande; lärares lärande; sociokulturellt perspektiv; redskap; aktionsforskning; verksamhetsnära forskning;

    Sammanfattning : Denna masteruppsats syftar till att bidra med kunskap om lärares lärande och undersöka deras användning av kulturella redskap i en aktionsstudie. I studien undersöks processen i ett arbetslag där universell design för lärande (UDL) presenteras och diskuteras som en möjlig stödstruktur för undervisningen i form av en aktionsstudie. LÄS MER

  3. 3. Ecological Sustainability Potential for Cloud solutions

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, KTH/Lärande

    Författare :Julia Engström; Anna Söderling; [2020]
    Nyckelord :Cloud solutions; Ecological sustainability; Communities of practices; Cloudlösningar; Ekologisk hållbarhet; Praxisgemenskaper;

    Sammanfattning : First and foremost, this is a Master Thesis from two students at The Royal Institute of Technology, graduating with a Master in Science and Education. The thesis is investigating the development potential in intersection between cloud solutions, ecological sustainability and education. LÄS MER

  4. 4. Bättre att fråga tio gånger än att gå vilse en? En tolkande forskningsstudie om att leda lärande inom elithandbollen.

    Master-uppsats, Lunds universitet/Pedagogik

    Författare :Christoffer Landin; [2020]
    Nyckelord :Leda lärande; individualism; kollektivism; kollektivt lärande; individanpassning; tränarskap; elithandboll.; Social Sciences;

    Sammanfattning : Arbetslivet och idrottslivet har mängder av beröringspunkter där lärdomar kan utvinnas från varandra. Denna uppsats ämnar därför vara gränsöverskridande i sin karaktär och med hjälp av ett kvalitativt tillvägångsätt är forskningsstudiens syfte att tolka, förstå, analysera samt förmedla vilka tänkbara förutsättningar som kan påverka elittränares möjlighet att leda lärande samt hur ett kollektivcentrerat tankesätt respektive ett individcentrerat tankesätt kan påverka hur elittränare leder lärande. LÄS MER

  5. 5. Fair Game: En studie om att lära sig förstå arbetsvillkoren som modell i modebranschens känsloladdade repertoar

    Master-uppsats, Lunds universitet/Pedagogik

    Författare :Daniel Larsson; [2019]
    Nyckelord :Interaktionsutrymme; lärande; arbetsvillkor; mode; modeindustrin; modeller; identitet; roller; emotionellt arbete; Social Sciences;

    Sammanfattning : Abstrakt Arbetets art: Masteruppsats, 30 hp Sidantal: 44 Titel: #fairgame: En studie om att lära sig förstå arbetsvillkoren som modell i modebranschens känsloladdade repertoar Författare: Daniel Larsson Handledare Maria Löfgren Martinsson Datum: 2019-08-20 Sammanfattning: Den här studien problematiserar arbetssituationen och arbetsvillkoren för modeller i modeindustrin utifrån ett interaktivt perspektiv på lärande med utgångspunkt från idén om interaktionsutrymmet som förutsättning för lärande på arbetsplatsen. Detta gör den genom att undersöka närmre hur modellernas behov av att agera och upprätthålla en professionell identitet och image inverkar på dialogen och förståelsen kring arbetsvillkor i branschen. LÄS MER