Sökning: "Mat och Dryck"
Visar resultat 16 - 20 av 123 uppsatser innehållade orden Mat och Dryck.
16. Hur ser matkonsumtionen ut för barn i åldrarna 6-8 år i skolan och på fritidsverksamheten? : En enkätstudie
Kandidat-uppsats, Umeå universitet/Institutionen för kost- och måltidsvetenskapSammanfattning : Bakgrund Resultatet från Riksmaten – Barn 2003 konstaterade att barn i Sverige äter för mycket mättat fett, samt söta och salta livsmedel. Skolan är en plats som möjliggör tidig grundläggning av hälsosamma matvanor. Att tidigt i livet ha möjlighet att etablera hälsosamma matvanor kan påverka framtida livsmedelsval. LÄS MER
17. Coupling of Material Flow Analysis and Life Cycle Assessment to Analyze the Urban Metabolism of a Swedish City
Master-uppsats, KTH/Hållbar utveckling, miljövetenskap och teknikSammanfattning : Cities are responsible for an increasingly large share of environmental impacts linked to their resource consumption and production of waste. Understanding how the flows of materials and energy in urban systems contribute to environmental impacts is fundamental for urban sustainability. LÄS MER
18. Konsistensanpassning för personer med dysfagi: Översättning och kulturell anpassning av International Dysphagia Diet Standardisation Initiative (IDDSI)
Magister-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för neurovetenskap och fysiologiSammanfattning : Sväljsvårigheter (dysfagi) uppskattas påverka 590 miljoner människor i världen. Konsistensanpassning av mat och/eller dryck är en vanlig intervention vid dysfagi. Föreliggande studie syftar till att översätta och kulturellt anpassa International Dysphagia Diet Standardisation Initiative (IDDSI) till svenska. LÄS MER
19. Lastbilschaufförers arbetsmåltider och upplevda trötthet : En enkätstudie om dag- och nattarbetande lastbilschaufförer
Master-uppsats, Högskolan i Gävle/Avdelningen för arbetshälsovetenskap och psykologiSammanfattning : Bakgrund: Nattarbete utgör en hälsorisk ur flera aspekter och har flera konsekvenser liknande de som ohälsosamma matvanor har. Bland lastbilschaufförer förekommer långa körningar där hälsosamma matvanor inte främjas. LÄS MER
20. Reklamfilm i 9:16 : Hur reklamfilm utformas för att passa det stående formatet i sociala medier
Kandidat-uppsats, Högskolan Dalarna/Institutionen för kultur och samhälleSammanfattning : Sociala medier fortsätter att vara en av de största plattformarna förmarknadsföring, men forskningen på området släpar efter. Mobiltelefonen somvisningsfönster är något som filmskapare måste förhålla sig till – men hur hanterasde begränsningar och möjligheter som formatet innebär? Detta arbete harundersökt hur skapare av rörlig reklam förhåller sig till formatet 9:16. LÄS MER