Sökning: "Matbilder"

Hittade 4 uppsatser innehållade ordet Matbilder.

  1. 1. Den perfekta bilden : En analys av matinfluencers bilder på Instagram

    Kandidat-uppsats, Umeå universitet/Institutionen för kost- och måltidsvetenskap

    Författare :Maria Martino Johansson; Hannah Barwe Callas; [2021]
    Nyckelord :Matbilder; matinfluencers; Instagram;

    Sammanfattning : Sedan teknikens framfart på 2000-talet har sociala medier blivit en vardag för många. Instagram, som är en social plattform där användaren kan lägga ut bilder och hämta inspiration från andra användare, har utvecklats mer och mer och tack vare detta har en ny yrkesgrupp skapats, influencers. LÄS MER

  2. 2. Söndagsbrunch och fredagslunch : En semiotisk bild- och textanalys av influencers matbilder på Instagram samt responsen från följarna

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Jönköping/HLK, Medie- och kommunikationsvetenskap

    Författare :Emmie Olsson; Julia Thor; [2017]
    Nyckelord :influencer; micro celebrity; instagram; social media; power; semiotic; influencer; mikrokändis; instagram; sociala medier; makt; semiotik;

    Sammanfattning : Den här studiens problemformulering grundar sig i de underliggande maktstrukturer som finns på den sociala plattformen Instagram. Studien fokuserar på hur framstående Instagramprofiler, så kallade influencers, presenterar sina matbilder. LÄS MER

  3. 3. Den datorgenererade matbilden : En undersökning av graden av aptitlighet hos datorgenererade matbilder gjorda i reklamsyfte

    Kandidat-uppsats, Högskolan Väst/Avd för medier och design

    Författare :Stefan Backlund; Robin Wingård; [2015]
    Nyckelord :3D-CGI; food images; advertisement; uncanny valley; photorealism; visualisation; image perception; 3D-CGI; matbilder; reklambilder; uncanny valley; fotorealism; visualisering; bilduppfattning.;

    Sammanfattning : I flera år har återskapandet av fotorealistiska bilder spelat en viktig roll när det gäller användningen av 3D-CGI för visualisering och marknadsföring. Återskapandet av något som kan kallas fotorealistiskt utan att ha använt en kamera medför många fördelar och möjligheter som fotografering har svårt att uppnå. LÄS MER

  4. 4. #MAT : Konstruktionen av hälsosam mat och hälsosammaidentiteter på Instagram

    M1-uppsats, Institutionen för kostvetenskap

    Författare :Helena Pettersson; Jenna Johansson; [2013]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : SAMMANFATTNING Bakgrund: Synen på mat i samhället är ständigt skiftande och någon enhetlig bild av vad som anses vara hälsosam mat existerar inte. Våra matvanor är starkt sammankopplade med vår känsla för identitet. Sociala medier har i sin tur skapat en ny arena för interaktion och identitetsskapande. LÄS MER