Sökning: "Matematik formativ"

Visar resultat 1 - 5 av 174 uppsatser innehållade orden Matematik formativ.

  1. 1. Formativ bedömning inom matematik och naturvetenskap samt dess koppling till synen på lärande : Möjligheter och utmaningar för en förbättrad undervisning

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan i Halmstad/Akademin för lärande, humaniora och samhälle

    Författare :Andreas Berggren; Johan Rydberg; [2024]
    Nyckelord :Formativ bedömning; återkoppling; matematik; biologi; fysik; lärandeteorier;

    Sammanfattning : Denna studie är en systematisk litteraturstudie, som ämnar att undersöka vad som kännetecknar formativ bedömning inom matematik och naturvetenskap samt hur formativ bedömning knyter an till olika lärandeteorier. Formativ bedömning är en praktik som visat sig hjälpa elever att utveckla nya kunskaper och förmågor. LÄS MER

  2. 2. Utmaningar vid implementering av formativ bedömning i matematikundervisning : En systematisk litteraturstudie

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för matematik (MA)

    Författare :Julia Cruciat; [2024]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : .... LÄS MER

  3. 3. En studie av formativ bedömning och dess påverkan på elevers lärande i matematikundervisningen

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Institutionen för naturvetenskap, matematik och samhälle (NMS)

    Författare :Alma Genell; Saga Åstrand; [2023]
    Nyckelord :Effekter; formativ bedömning; matematikundervisning; strategier;

    Sammanfattning : Definitionen av formativ bedömning är tämligen diffus och bred vilket gjort den förhållandevis öppen för tolkning. Detta har i sin tur lett till att formativ bedömning uppfattats och används av lärare på varierande sätt. LÄS MER

  4. 4. TESTBASERAT LÄRANDE : Lärare och elevers uppfattning av testbaserat lärande i matematik

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Umeå universitet/Institutionen för tillämpad utbildningsvetenskap

    Författare :Nargis Panahi; Sara Salsbring; [2023]
    Nyckelord :formativ bedömning; återkoppling; utspridd övning; inlärningsstrategier; pedagogiska metoder; undervisningsstrategier;

    Sammanfattning : Formativ bedömning är en pedagogisk strategi som innebär att undervisningen utformas för att generera kvalitativ information som kan användas av både lärare och elever för att förbättra lärandet. Testbaserat lärande är en undervisningsstrategi där eleverna stimuleras till aktiv inlärning genom att testa och upprepa information och därmed förbättra minnesförmågan och inlärningen. LÄS MER

  5. 5. Hur interna och externa faktorer påverkar samhällskunskapslärares formativa bedömning : En intervjustudie med samhällskunskapslärare

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Jönköping University/HLK, Medie- och kommunikationsvetenskap

    Författare :Filip Johansson; [2023]
    Nyckelord :Formative assessment; external factors; internal factors; frame factor theory; upper secondary school; social science teachers; Formativ bedömning; externa faktorer; interna faktorer; ramfaktorteori; gymnasieskolan; samhällskunskapslärare;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att belysa hur gymnasielärare i samhällskunskap använder formativ bedömning, hur detta påverkas av interna och externa faktorer samt vilka förutsättningar att ge formativ bedömning som respondenterna beskriver som specifika för samhällskunskap. Studiens resultat baseras på semistrukturerade intervjuer med sex gymnasielärare i samhällskunskap. LÄS MER