Sökning: "Matematik i måltiden"

Visar resultat 6 - 9 av 9 uppsatser innehållade orden Matematik i måltiden.

  1. 6. Flickors och pojkars matematiska uttryck i förskolan : Ett genusperspektiv

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan i Skövde/Institutionen för hälsa och lärande

    Författare :Charlotte Löving; Yvonne Blomstrand; Anneli Karlsson; [2014]
    Nyckelord :preschool; girls and boys; mathematical expression; gender; förskolan; flickor och pojkar; matematiska uttryck; genus;

    Sammanfattning : Denna kvalitativa studie behandlar matematiska uttryck hos förskolebarn. Syftet med studien är att undersöka och beskriva flickors och pojkars matematiska uttryck i förskolan samt vilka eventuella skillnader som kan iakttas i deras uttryckssätt. LÄS MER

  2. 7. Miljöns betydelse för den pedagogiska måltiden i förskolan

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Avdelningen för elektronik, matematik och naturvetenskap

    Författare :Ann-Charlotte Karlsson; [2012]
    Nyckelord :Förskola; miljö; måltidsmiljö; pedagogisk måltid;

    Sammanfattning : .... LÄS MER

  3. 8. Lunchen på förskolan - en pedagogisk måltid?

    Magister-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för kost- och idrottsvetenskap

    Författare :Helena Anund; [2011-02-16]
    Nyckelord :måltid; pedagogisk lunch; ; förskola; mat; kommunikation; samvaro;

    Sammanfattning : Enligt den senaste stora kostundersökningen, Riksmaten – barn 2003, där bland annat 4-åringar ingick så framgick det att de åt för mycket kakor, glass, läsk och godis och för lite frukt och grönsaker i förhållande till näringsrekommendationerna. Då de matvanor man skaffar sig som liten följer med upp i vuxen ålder är det bra att som barn skaffa sig goda matvanor. LÄS MER

  4. 9. Matematik i förskolan. En observationsstudie om språkliga kategorier.

    C-uppsats,

    Författare :Petra Nyberg; [2011]
    Nyckelord :förskolan; matematik; språk; läroplanen; observati;

    Sammanfattning : SyfteSyftet med denna fallstudie på en förskola är att undersöka språkspel då pedagoger kommunicerar med barn ommatematik.HuvudfrågorHur använder pedagogerna språk och samspel för att lyfta matematiken i vardagen? Vilken grundläggandematematik lyfter pedagogerna fram?Metod och materialMetoden är direkt observation med ljudinspelning och löpande protokoll med på förhand uppställda matematiskakategorier, vid slumpvis valda tillfällen för att fånga spontana samtal. LÄS MER