Sökning: "Matematik med surfplatta"
Visar resultat 1 - 5 av 20 uppsatser innehållade orden Matematik med surfplatta.
1. Digitala matematikprestationer : En studie om att visa sina kunskaper via digitala verktyg
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Mittuniversitetet/Institutionen för matematik och ämnesdidaktikSammanfattning : Då nationella prov och bedömningsstöd är under digitalisering undersöks i denna studie om elevers provresultat i matematik ger en rättvisande bild av deras kunskaper när de ska visa dessa via ett digitalt verktyg. Forskningsfältet talar både för och emot användandet av digitala verktyg när elever ska visa sina kunskaper i prov- samt bedömningssituationer. LÄS MER
2. Trådlös strömning av media : implementerat i en androidmiljö
M1-uppsats, Karlstads universitet/Institutionen för matematik och datavetenskap (from 2013)Sammanfattning : Detta arbete förklarar funktionaliteten bakom Google Cast-teknologi och ger en inblick i de komponenter som krävs för att utveckla en media-applikation i Androidmiljö med stöd för Google Cast. Google Cast-teknologin tillåter media-användare att fjärrspela angiven media mot en så kallad Chromecast-mottagare. LÄS MER
3. Digitala verktyg i matematikundervisningen
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)Sammanfattning : Mycket av den forskning som finns visar att lärare i grundskolan inte använder digitala verktyg i matematikundervisningen i den utsträckning som de bör, i förhållande till intentionerna i styrdokumenten. Syftet med vår empiriska undersökning blev därmed att belysa hur några lärare i årskurs 1-6 använder digitala verktyg, i förhållande till läroplanen, för att bidra till lärande. LÄS MER
4. Lärares förhållningssätt och integrering av digitala verktyg i matematikundervisningen
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)Sammanfattning : Syftet med denna studie är att få en förståelse för hur verksamma lärare på 1:1 skolor förhåller sig till och integrerar digitala verktyg i matematikundervisningen i årskurs 3-6. Studien utgår från en kvalitativ metod där fem lärare från olika skolor i södra Sverige har intervjuats. LÄS MER
5. Handledning för pusselspel med lärandet i fokus
Kandidat-uppsats, Linköpings universitet/Institutionen för datavetenskap; Linköpings universitet/Tekniska fakultetenSammanfattning : Det blir allt vanligare att spel används för att lära ut olika ämnen som matematik eller historia. De flesta och särskilt barn idag har tillgång till någon typ av surfplatta eller smartphone. Det är därför viktigt att dessa spel introduceras på rätt sätt för att fånga barnens uppmärksamhet. LÄS MER