Sökning: "Matematik multimodal"

Visar resultat 1 - 5 av 40 uppsatser innehållade orden Matematik multimodal.

  1. 1. Multimodalitetens påverkan för elevers meningsskapande och det multimodala NO-klassrummet

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Institutionen för naturvetenskap, matematik och samhälle (NMS)

    Författare :Martina Ilic; [2024]
    Nyckelord :multimodalitet; meningsskapande; naturorientering; kommunikation och yngre åldrar;

    Sammanfattning : Denna kunskapsöversikt syftar till att förklara på vilket sätt det multimodala klassrummet bidrar till meningsskapande för NO hos eleverna samt hur lärare kan undervisa NO med hjälp av multimodaliteter. Grunden till kunskapsöversikten utgörs av välvalda källor som valts ut genom databaserna ERC och ERIC. LÄS MER

  2. 2. Automated Interpretation of Lung Ultrasound for COVID-19 and Tuberculosis diagnosis

    Master-uppsats, Lunds universitet/Matematik LTH

    Författare :Chloé Soormally; [2023]
    Nyckelord :Tuberculosis; COVID-19; Lung Ultrasound; Computer-aided detection CAD ; Deep learning; Technology and Engineering;

    Sammanfattning : BACKGROUND. Early and accurate detection of infectious respiratory diseases like COVID-19 and tuberculosis (TB) plays a crucial role in effective management and the reduction of preventable mortality. LÄS MER

  3. 3. Hur multimodal matematikundervisning påverkar elevers motivation och inlärning

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Institutionen för naturvetenskap, matematik och samhälle (NMS)

    Författare :Ronja Lissvall; Julia Gren Ekvall; [2023]
    Nyckelord :digitala material; understanding; learning; motivation; multimodal; manipulatives; concret material; digitala material; förståelse; inlärning; motivation; multimodal; konkret material; matematikundervisning; traditionell matematikundervisning;

    Sammanfattning : Elevers motivation och lust att lära är en stor framgångsfaktor för hur de lyckas med matematiken. Vi vill därför undersöka hur en multimodal matematikundervisning kan påverka elevers motivation och inlärning. LÄS MER

  4. 4. Bilderna i matematikläromedel : Till för- eller nackdel för elever med NPF?

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Mittuniversitetet/Institutionen för matematik och ämnesdidaktik; Mittuniversitetet/Institutionen för ingenjörsvetenskap, matematik och ämnesdidaktik (2023-)

    Författare :Laila Christensen Blom; [2023]
    Nyckelord :Sociosemiotisk; multimodal; neuropedagogik;

    Sammanfattning : Läromedel i matematik använder sig av olika slags semiotiska resurser såsom bilder, figurer och tabeller för att stötta elevers förståelse. Syftet med denna studie var att analysera bilder i tre utvalda läromedel som heter Rik matematik, Triumf och Silvergruvan. LÄS MER

  5. 5. Att arbeta språkutvecklande i matematik : En studie om hur lärare på högstadiet resonerar kring betydelsen av elevers språkliga kunskaper i matematikundervisningen

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Karlstads universitet

    Författare :Johanna Evegård; [2023]
    Nyckelord :Läsförståelse; avkodning; matematikspråk; vardagsspråk; skolspråk; multimodalitet;

    Sammanfattning : The purpose of this study is to highlight how some mathematics teachers, in Sweden, in grades 7–9 work on language development in their teaching. Many of today's math tasks contain a lot of text and it turns out that there is a strong connection between students' mathematical ability and students' reading ability. LÄS MER