Sökning: "Matematik på förskolegården"

Visar resultat 1 - 5 av 8 uppsatser innehållade orden Matematik på förskolegården.

  1. 1. Friyta på lika villkor! : En studie av 8 kap. 9 § plan- och bygglagen

    Kandidat-uppsats, Högskolan Väst/Avdelningen för Matematik, Data- och Lantmäteriteknik

    Författare :Linda Eklund; [2020]
    Nyckelord :Plan- och bygglagen; friyta;

    Sammanfattning : Sveriges befolkning ökar stadigt och städer förtätas. Flertalet av invånarna önskar bo centralt, där närhet till både jobb och service finns. Förtätningen leder i sin tur till att fler skolor och förskolor behöver byggas. I de förtätade städerna krymper ytan att bygga på vilket får till följd ett högre pris på marken. LÄS MER

  2. 2. Undervisning i förskolan : Förskollärares undervisning av matematik i olika utomhusmiljöer

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och IT

    Författare :Inger Margareta Hulthén; Jennie Knutsson; [2019]
    Nyckelord :undervisning; förskollärare; förskolebarn; matematik; utomhusmiljö;

    Sammanfattning : I förskolebarns möte med olika utomhusmiljöer förekommer matematiska begrepp, vilka de stöter på i leken samt i de planerade aktiviteterna, där förskollärare ges möjligheter till undervisning av matematik. Dessa lek och lärtillfällen kan vara i skogen, på förskolegården, i stadsmiljö, längs trottoarer eller stränder och så vidare. LÄS MER

  3. 3. Barns matematiska lärande på förskolegården : En studie om förskollärares beskrivningar av barns matematiska lärande på förskolegården

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Mälardalens högskola/Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

    Författare :Jennifer Juhlin; Erika Karomäki; [2015]
    Nyckelord :förskola; utomhuspedagogik; förskolegård; matematik; lärande;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att synliggöra förskollärares tankar kring utomhuspedagogik på förskolegården och hur förskollärare beskriver barns matematiska lärande på förskolegården. Syftet är även att synliggöra hur förskollärare beskriver sin roll för barns matematiska lärande på förskolegården och vilken betydelse förskolegårdens material och utformning har för barns matematiska lärande. LÄS MER

  4. 4. Barns val av aktivitet och lekområde på förskolegården

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Avdelningen för elektronik, matematik och naturvetenskap

    Författare :Camilla Englund; [2012]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : .... LÄS MER

  5. 5. Förskolans utomhusmiljöer som en plats för barns utveckling och lärande

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Borås/Institutionen för Pedagogik

    Författare :Maria Staaf; Josephine Stenström Heidengårdh; [2010]
    Nyckelord :utomhuspedagogik; utomhusmiljö; barns utveckling och lärande; pedagogens roll;

    Sammanfattning : BAKGRUND:Utomhuspedagogik är något vi uppmärksammat bli mer och mer vanligt att arbeta med runt om på förskolorna. Dock blir utflykterna i förskolorna färre, och utemiljöerna blir begränsade av olika faktorer. Förskolegården blir då allt viktigare för barns intellektuella förståelse för sin närmiljö. LÄS MER