Sökning: "Matematik på yrkesprogram"

Visar resultat 11 - 15 av 23 uppsatser innehållade orden Matematik på yrkesprogram.

  1. 11. Karaktärsdanande matematikundervisning : En studie i hur elever angriper större karaktärsämnesnära matematikproblem på gymnasiets Restaurang- och livsmedelsprogram.

    Magister-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för matematik (MA)

    Författare :Anna Lilja; Catharina Block-Fredricson; [2018]
    Nyckelord :aktivitetsteori; boundary crossing; boundary objects; CHAT; Cultural-Historical Activity Theory; infärgning; integrering karaktärsämne; karaktärsämnesnära uppgifter; matematik; verksamhetsteori; yrkesprogram; ämnesintegrerat;

    Sammanfattning : Under många år har det pratats om ämnesintegrering i den svenska skolan. Detta skulle enligt forskare, Skolverket och Skolinspektionen vara ett sätt att öka engagemanget för matematik och förhoppningsvis öka kunskapsnivån i matematik hos Sveriges skolungdomar. LÄS MER

  2. 12. Betyg och kön : likvärdighet eller diskriminering?

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, KTH/Lärande

    Författare :Mikael Flodin; Shadi Khatibi; [2017]
    Nyckelord :Assessment; equivalence; gender; grades; high school; national and international assessment; mathematics; national test; register data; statistical analysis; survey; Bedömning; betyg; enkätundersökning; gymnasieskola; kunskapsmätningar; kön; likvärdighet; matematik; nationella prov; registerdata; statistisk analys;

    Sammanfattning : Nationella och internationella kunskapsmätningar i matematik visar likartade resultat för flickor och pojkar. Trots det visar statistiken att flickor erhåller systematiskt högre slutbetyg. Denna studie undersöker huruvida betyg tjänar som likvärdigt mått på kunskap hos flickor och pojkar i gymnasiets matematikämne. LÄS MER

  3. 13. Relevans och autenticitet av infärgade uppgifter : En fallstudie på hantverksprogrammet - frisör

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Linköpings universitet/Matematik och tillämpad matematik; Linköpings universitet/Tekniska fakulteten

    Författare :Anisa Susic; [2017]
    Nyckelord :yrkesmatematik; infärgade uppgifter; autenticitet; relevans; autentiska uppgifter;

    Sammanfattning : Elever på yrkesprogram har svårt att se relevansen av matematiken för sitt framtida yrke. För att matematik ska anses vara relevant för eleverna måste den vara meningsfull och användbar. Eleverna måste se hur de kan använda matematiken i sitt yrke. Ett sätt att öka relevansen är att arbeta med infärgade uppgifter. LÄS MER

  4. 14. Yrkeselevers motivation till ämnet matematik på gymnasienivå : Finns det skillnader mellan olika yrkesprogram?

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan Dalarna/Pedagogiskt arbete

    Författare :Nils-Erik Nilsson; [2016]
    Nyckelord :Matematik; motivation; gruppintervjuer; yrkesprogram.;

    Sammanfattning : Yrkesprogram är den del av gymnasiet som uppvisar störst andel elever med det underkända betyget F i matematik. Men även mellan de olika yrkesprogrammen finns det skillnader. Syftet med denna undersökning är att få en förståelse för elevers motivation för ämnet matematik inom yrkesprogrammen. LÄS MER

  5. 15. Gymnasieskolans yrkesprogram En intervjustudie om specialpedagogiska insatser på Naturbruksprogrammet inriktning häst

    Master-uppsats, Malmö högskola/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Mona Falkensson; [2015]
    Nyckelord :bristperspektiv; dilemmaperspektiv; häst; Naturbruksprogrammet; praktikgemenskap; relationellt perspektiv; särskilt stöd;

    Sammanfattning : Sammanfattning/abstraktSyfte och frågeställningar Syftet med examensarbetet var att öka kunskapen om hur specialpedagogiska insatser genomfördes på Naturbruksprogrammet inriktning häst, med frågeställningarna;•Hur ser rektorer, specialpedagoger och speciallärare på vem som är en elev i behov av särskilt stöd?•Hur arbetar rektorer, specialpedagoger och speciallärare med de elever som anses vara i behov av särskilt stöd?•Hur dokumenteras det särskilda stödet?Teoretisk förankringExamensarbetet utgick från tidigare forskning inom hästsporten och empirin tolkades genom specialpedagogiska perspektiv; Nilholms (2007) bristperspektiv, relationella perspektiv och dilemmaperspektiv samt Lave och Wengers (1991) teori community in practice (praktikgemenskap).MetodTolv semistrukturerade telefonintervjuer genomfördes med nyckelpersoner på Naturbruksprogrammet inriktning häst i Sverige, sex intervjuer med rektorer, fyra med specialpedagoger och två med speciallärare. LÄS MER