Sökning: "Matematik tips till Examensarbete"
Hittade 5 uppsatser innehållade orden Matematik tips till Examensarbete.
1. Icke-traditionella undervisningsmetoder i matematik - Lärares syn på deras fördelar, nackdelar, ramfaktorer samt syn på matematiska kompetenser
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Umeå universitet/Institutionen för naturvetenskapernas och matematikens didaktikSammanfattning : Matematikundervisning består oftast av att läraren håller en kort genomgång, varefter elever på egen hand får räkna uppgifter inom det beskrivna innehållet. Förutom denna traditionella undervisningsmetod (TU) finns även andra icke-traditionella undervisningsmetoder (ITU). LÄS MER
2. Dyskalkyli hos elever : Kännetecken, orsaker och arbetssätt
L3-uppsats, Institutionen för beteendevetenskap och lärande; UtbildningsvetenskapSammanfattning : Detta examensarbete är ett konsumtionsarbete som berör ämnet dyskalkyli inom matematik. Arbetet består av tre frågeställningar som ska svara på frågorna: hur dyskalkyli kännetecknas, vad det finns för bidragande orsaker samt hur läraren kan arbeta med elever som har dyskalkyli. LÄS MER
3. Ritningen som presentation : olika tekniker för att gestalta trädgård
M1-uppsats, Avdelningen för elektronik, matematik och naturvetenskapSammanfattning : Detta examensarbete syftar till att presentera tekniker och tips på material för framställning av planritningar. Kopplat till teknikerna finns undersökningar som behandlar hur allmänheten uppfattar, föredrar och förstår dessa ritningar. LÄS MER
4. Kreativitet : En studie av matematikuppgifterna i PISA 2003
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Matematik och matematisk statistikSammanfattning : Forskning har visat att uppgifter i prov inverkar på vad elever lär sig genom deras förväntningar på vad testet ska innehålla (Virta, 2004). Boesen (2006b) konstaterar att uppgifter i nationella prov påverkar lärares undervisning vilket indirekt också bör inverka på vad elever lär sig. LÄS MER
5. X och Y bland ettor och nollor : En inblick i några gymnasielärares resonemang kring datorstöd i matematikundervisningen
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Institutionen för matematik och matematisk statistikSammanfattning : Det blir allt vanligare att elever som börjar gymnasieskolan erbjuds varsin laptop, men få matematiklärare verkar använda dem i sin undervisning. Syftet med detta examensarbete är därför att undersöka hur lärare resonerar kring datorstöd i matematikundervisningen nu när eleverna har tillgång till varsin dator. LÄS MER