Sökning: "Matematikbetyg"

Visar resultat 1 - 5 av 15 uppsatser innehållade ordet Matematikbetyg.

  1. 1. ”Det har inte varit svårt att gå till skolan men svårt i skolan”. En kvalitativ intervjustudie om ungdomars syn på orsaker till sina svårigheter i matematik och hur svårigheterna hade kunnat minimeras eller avhjälpas.

    Magister-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik och specialpedagogik

    Författare :Ulrika Eneroth; [2023-02-16]
    Nyckelord :matematiksvårigheter; lärare-elev-relationer; delaktighet; övergångar;

    Sammanfattning : I Sverige på 2000-talet finns en stark förväntan i samhället att elever studerar minst grundskolans nio år och därefter tre år på gymnasiet. Om en elev inte klarar godkänd nivå i grundskolan i ett eller flera av de ämnen som kallas kärnämnen, engelska, matematik och svenska, får eleven gå ett eller flera år på gymnasiets introduktionsprogram tills kunskaperna bedöms som tillräckliga enligt betygskriterierna i årskurs nio. LÄS MER

  2. 2. Exploring the Correlation Between Reading Ability and Mathematical Ability : KTH Master thesis report

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, KTH/Lärande

    Författare :Richard Sol; Alexander Rasch; [2023]
    Nyckelord :Reading ability; Mathematical ability; Model optimization; Eye-tracking; Correlation between mathematics and reading; Machine-learning models; Reading Fluency; Reading comprehension; Formative assessment; Ordinal Regression; Spearman’s correlation coefficient; Grid search.; Läsförmåga; Matematisk förmåga; Modelloptimering; Ögonspårning; Korrelation mellan matematik och läsning; Maskininlärningsmodeller; Läsflyt; Läsförståelse; Formativ bedömning; Ordinal regression; Spearmans korrelationskoefficient; Rutnätssökning.;

    Sammanfattning : Reading and mathematics are two essential subjects for academic success and cognitive development. Several studies show a correlation between the reading ability and mathematical ability of pupils (Korpershoek et al., 2015; Ní Ríordáin & O’Donoghue, 2009; Reikerås, 2006; Walker et al., 2008). LÄS MER

  3. 3. Sättas på prov : En systematisk genomgång av nationella provets betydelse för slutbetyget för elever i läs- och skrivsvårigheter i årskurs 9

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Stockholms universitet/Specialpedagogiska institutionen

    Författare :Johannes Doerr; [2020]
    Nyckelord :Läs- och skrivsvårigheter; nationellt prov; high-stakes-test; betyg; matematik; slutbetyg;

    Sammanfattning : Under våren 2020 ställdes det nationella provet i matematik, för årskurs 9, in som en följd av Coronapandemin. Det nationella provet i svenska genomfördes som vanligt. LÄS MER

  4. 4. Vuxenvärlden har svikit : specialpedagoger och speciallärare om matematiksvårigheter bland flerspråkiga elever

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Umeå universitet/Pedagogiska institutionen

    Författare :Maria Wenäll; [2020]
    Nyckelord :diskriminering; resurser; samverkan; segregation;

    Sammanfattning : Studien tar sin utgångspunkt i de senare årens utmaningar med underkända matematikbetyg bland flerspråkiga elever i svensk skola. Dess syfte var att undersöka och skapa kunskap om specialpedagogers och speciallärares uppfattningar om och erfarenheter av matematiksvårigheter bland flerspråkiga elever i grund- och gymnasieskolan. LÄS MER

  5. 5. Multiplikationstabellen och matematikångest - Finns det något samband mellan elevers grundläggande kunskaper i matematik och deras upplevelse av och känslor inför ämnet?

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Umeå universitet/Institutionen för naturvetenskapernas och matematikens didaktik

    Författare :Moa Hammarberg; [2020]
    Nyckelord :Matematik; Automatisering; Gymnasieskolan; Diamant; AMAS;

    Sammanfattning : Denna studie har undersökt elevers kunskaper i multiplikationstabellen, deras nivåer av matematikångest samt ifall det finns något samband mellan dessa. Detta har studerats med hjälp av enkäter innehållande både multiplikationstest, frågor rörande matematikångest samt frågor rörande andra eventuellt påverkande faktorer såsom gymnasieprogram, kön, betyg och nivå av inlärd hjälplöshet. LÄS MER