Avancerad sökning
Visar resultat 1 - 5 av 16 uppsatser som matchar ovanstående sökkriterier.
1. Historien om π - från papyrusrulle till dagens klassrum
Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för matematiska vetenskaperSammanfattning : Det här examensarbetet är en forskningsöversikt som syftar till att besvara fyra frågeställningar. I resultatdel 3.1 besvaras de två första som lyder: Hur bör matematikhistoria inkluderas i undervisningen enligt forskningen? samt Vad säger forskningen om matematikhistoria och elevers lärande?. LÄS MER
2. Den bortprioriterade historien
Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för matematiska vetenskaperSammanfattning : Syftet med denna studie är att klargöra hur historia inkluderas i den svenska gymnasieskolans matematikundervisning. Ytterligare ett mål med studien är att inspirera lärare till en mer meningsfull matematikhistorisk inkludering. LÄS MER
3. Matematikhistoria i matematikundervisningen : Strategier och utfall från klassrummet
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, KTH/LärandeSammanfattning : Det här examensarbetet undersöker vilka effekter en undervisning med matematikhistorisk prägel har på eleverna, samt vilka faktorer i en sådan undervisning som kan påverka utfallet. När matematikhistoria betraktas som ett verktyg i matematikundervisningen förväntas elever påverkas affektivt och/eller kognitivt. LÄS MER
4. Matematikens historia i matematikundervisningen : en intervjustudie om lärares uppfattningar av matematikhistoria
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudierSammanfattning : Matematikens historia är ett ämne som ingår i läroplanen för matematik men som sällan fårnågot större utrymme i undervisningen. Hur kommer det sig? Syftet med studien var attundersöka möjligheterna att tillämpa historia i gymnasieskolans matematik genom attundersöka gymnasielärares uppfattningar av matematikens historia. LÄS MER
5. Singaporemodellen The Singapore model : – en modell förundervisning i matematik – a model for teaching mathematics
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Institutionen för materialvetenskap och tillämpad matematik (MTM)Sammanfattning : Syftet med denna kunskapsöversikt är att undersöka vad Singaporemodellen innebär och vadsom är karakteristiskt för modellen. För att vi skulle kunna göra en kunskapsöversikt valde viatt fördjupa oss i Singapores matematikhistoria och vad som karakteriserar modellen. LÄS MER