Avancerad sökning

Visar resultat 1 - 5 av 16 uppsatser som matchar ovanstående sökkriterier.

  1. 1. Historien om π - från papyrusrulle till dagens klassrum

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för matematiska vetenskaper

    Författare :Linn Appelkvist; Adam Sundqvist; [2023-04-20]
    Nyckelord :Matematikhistoria. Matematikundervisning. Matematikdidaktik. Originalkällor. π. Rhindpapyrus. Arkimedes. Duhre.;

    Sammanfattning : Det här examensarbetet är en forskningsöversikt som syftar till att besvara fyra frågeställningar. I resultatdel 3.1 besvaras de två första som lyder: Hur bör matematikhistoria inkluderas i undervisningen enligt forskningen? samt Vad säger forskningen om matematikhistoria och elevers lärande?. LÄS MER

  2. 2. Den bortprioriterade historien

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för matematiska vetenskaper

    Författare :Linn Appelkvist; [2023-04-18]
    Nyckelord :Matematikhistoria. Matematikundervisning. Matematikdidaktik. Didaktisk Transposition. History as a Goal. History as a Tool. History and Heritage.;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att klargöra hur historia inkluderas i den svenska gymnasieskolans matematikundervisning. Ytterligare ett mål med studien är att inspirera lärare till en mer meningsfull matematikhistorisk inkludering. LÄS MER

  3. 3. Matematikhistoria i matematikundervisningen : Strategier och utfall från klassrummet

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, KTH/Lärande

    Författare :Simon Hall; [2023]
    Nyckelord :History of mathematics as a tool; teaching; illumination approach; historical packages; Matematikhistoria som verktyg; undervisning; historisk upplysning; historiska paket;

    Sammanfattning : Det här examensarbetet undersöker vilka effekter en undervisning med matematikhistorisk prägel har på eleverna, samt vilka faktorer i en sådan undervisning som kan påverka utfallet. När matematikhistoria betraktas som ett verktyg i matematikundervisningen förväntas elever påverkas affektivt och/eller kognitivt. LÄS MER

  4. 4. Matematikens historia i matematikundervisningen : en intervjustudie om lärares uppfattningar av matematikhistoria

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :Oskar Edsjö; [2023]
    Nyckelord :Didaktik; Gymnasielärare; Intervjustudie; Matematikens historia;

    Sammanfattning : Matematikens historia är ett ämne som ingår i läroplanen för matematik men som sällan fårnågot större utrymme i undervisningen. Hur kommer det sig? Syftet med studien var attundersöka möjligheterna att tillämpa historia i gymnasieskolans matematik genom attundersöka gymnasielärares uppfattningar av matematikens historia. LÄS MER

  5. 5. Singaporemodellen The Singapore model : – en modell förundervisning i matematik – a model for teaching mathematics

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Institutionen för materialvetenskap och tillämpad matematik (MTM)

    Författare :Anna Nilsson; Michelle Hansen; [2021]
    Nyckelord :bar modeling; cpa-appraoch; math in focus; singapore matematik; singapore math; singaporemodellen;

    Sammanfattning : Syftet med denna kunskapsöversikt är att undersöka vad Singaporemodellen innebär och vadsom är karakteristiskt för modellen. För att vi skulle kunna göra en kunskapsöversikt valde viatt fördjupa oss i Singapores matematikhistoria och vad som karakteriserar modellen. LÄS MER