Sökning: "Matematikintresse"
Visar resultat 1 - 5 av 19 uppsatser innehållade ordet Matematikintresse.
1. Digitala matematikspel som läromedelMed vilka syften används digitala matematikspel i undervisningen.
M1-uppsats, Örebro universitet/Institutionen för naturvetenskap och teknikSammanfattning : Today's school has become more and more digital the last years which means that schools have more access to digital tools than before. For example, digital games are something that is used frequently during mathematic classes. LÄS MER
2. Intensivundervisning i matematik : Lärares perspektiv utifrån organisation, lärande och motivation
Magister-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för matematik (MA)Sammanfattning : Intensivundervisning i matematik, lärares perspektiv utifrån organisation, lärande och motivation har i studien studerats med utgångspunkt i metoden “Response to intervention”, RTI. RTI används bland annat för att stärka elever i matematiksvårigheter, metoden vilar på forskning och beprövad erfarenhet (DCSF, 2010). LÄS MER
3. Föräldrars engagemang och påverkan på barns motivation i matematik
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, KTH/LärandeSammanfattning : Syftet med denna studie har varit att bilda oss en uppfattning om och få en förståelse för vad det är som motiverar och hjälper elever i grundskolan till matematikstudier. Vi har även varit intresserade av att ta reda på vilka faktorer som påverkar deras matematikintresse samt vilken roll föräldrarna har i motivationen för att studera matematik. LÄS MER
4. Förskollärares tankar om och arbete med matematikundervisning i utemiljö
Kandidat-uppsats, Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och ITSammanfattning : Syfte: Syftet med vår studie är att undersöka förskollärares tankar om och arbete med matematikundervisning i utemiljö. Bakgrund: Matematik spelar en stor roll i vår vardag och det samhälle vi lever i. Förskolan har ett viktigt uppdrag i att ge barnen möjligheter att erfara matematik i samspel med andra barn och förskolepersonal. LÄS MER
5. Nivågruppering och elever som lätt når målen med matematikundervisningen
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)Sammanfattning : Detta examensarbete syftar till att undersöka hur nivågruppering används i grundskolans lägre årskurser, det vill säga från förskoleklassen upp till årskurs tre, samt att synliggöra hur denna differentieringsmetod kan utformas för att möta de elever som lätt når målen med matematikundervisningen.En kvalitativ undersökning i form av intervju har genomförts med fyra lärare verksamma i förskoleklassen till årskurs tre, för att undersöka deras erfarenheter och uppfattningar kring nivågruppering och differentieringsmetodens möjligheter för de elever som lätt når målen med matematikundervisningen. LÄS MER