Sökning: "Matematikklassrum"

Visar resultat 1 - 5 av 45 uppsatser innehållade ordet Matematikklassrum.

  1. 1. Språk och matematik : Undervisningsstrategier för att stödja andraspråkselever

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Ida Van; Ihssan Latif; [2024]
    Nyckelord :andraspråkselever; matematikundervisning; undervisningsstrategi; utmaningar;

    Sammanfattning : Denna kunskapsöversikt undersöker undervisningsstrategier för att stödja andraspråkselever inom matematikundervisning samt utmaningar som dessa andraspråkselever står inför. I studien har nationella och internationella forskningar sammanställts, där sökningar gjorts i olika databaser såsom ERIC, ERC och Libsearch. LÄS MER

  2. 2. Elevers matematiska resonemang vid uppgiftslösningar i grupp : En fallstudie om hur imitativa och kreativa resonemang kan framträda i matematikklassrum

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för matematik (MA)

    Författare :John Fritz; Alexander Latvalehto; Ellen Lindholm; [2023]
    Nyckelord :imitative reasoning; creative reasoning; Imitativt resonemang; kreativt resonemang;

    Sammanfattning : Den här studien syftar till att undersöka vilka matematiska resonemang som framträder när elever löser uppgifter i grupp. Det resultat som framkommit baseras utifrån fallstudie där elevers användning av matematiska resonemang har observerats i två klassrum. LÄS MER

  3. 3. Inkludering i ett matematiskt klassrum utifrån ett elevperspektiv.

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Nur Agus; Victoria Ferngård; [2023]
    Nyckelord :Matematik; didaktik; matematiksvårigheter; inkludering; jämlikhet; konsekvenser; elever och uppfattningar;

    Sammanfattning : Detta examensarbete undersöker elevers syn på inkludering samt hur lärare arbetar med inkludering i ett matematikklassrum. För att genomföra studien valdes en kvalitativ metod där tolv elever har intervjuats och en lärare har observerats på en mellanstadieskola. LÄS MER

  4. 4. Framställning av matematiskt innehåll med hjälp av laborativt material : En systematisk litteraturstudie om användning av laborativt material i matematikundervisning

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för matematik (MA)

    Författare :Alexandra Kristoffersson; Moa Augustinsson; [2022]
    Nyckelord :Matematik; laborativt material; lärare; matematiskt innehåll;

    Sammanfattning : Användning av laborativt material är i dagens matematikklassrum populärt och utifrån egna erfarenheter från verksamhetsförlagd utbildning finns ett stort intresse för laborativt material. Syftet med denna systematiska litteraturstudie är att sammanställa tidigare forskning om laborativa arbetssätt i matematikundervisning. LÄS MER

  5. 5. Att vara eller att icke vara normkritisk : En kvalitativ studie om elevers perspektiv på genusnormer och jämställdhet i matematikklassrummet

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Jönköping University/Högskolan för lärande och kommunikation

    Författare :Nathalie Skoglar; [2022]
    Nyckelord :mathematics; gender norms; equality; anti-study culture; pupils’ perspective; matematik; genusnormer; jämställdhet; antipluggkultur; elevers perspektiv;

    Sammanfattning : Matematik är ett ämne i skolan där pojkar under en längre tid har presterat bättre i än flickor. Forskning påvisar att människor följer genusnormer och Skolverket har flertalet gånger gjort revideringar i styrdokumenten som ska motverka obalansen mellan flickor och pojkars prestationer. LÄS MER