Sökning: "Matematikområde"

Visar resultat 1 - 5 av 10 uppsatser innehållade ordet Matematikområde.

  1. 1. Matematik - lätt eller svårt, vad tycker du? : En kvantitativ studie i åk 6 kring elevers uppfattningar om matematik och dess olika områden i det centrala innehållet i matematik för åk 4–6.

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Stockholms universitet/Specialpedagogiska institutionen

    Författare :Tuija Korkeamaki; Ann-Sophie Pitkänen; [2022]
    Nyckelord :elever; attityd; uppfattning; matematik; matematikområde; påverkan; motivation; årskurs sex;

    Sammanfattning : Syfte: Syftet med studien är att undersöka elevers uppfattningar om de olika områdena i det centrala innehållet i matematik för åk 4-6. Syftet är även att undersöka hur elever anser att matematikundervisningen ska utformas, hur eleverna upplever att de får stöd och hjälp i de områden de anser svåra. LÄS MER

  2. 2. Digitala verktyg på gymnasiet : En kvalitativ studie om hur matematiklärare använder digitala verktyg i matematikundervisningen

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, KTH/Lärande

    Författare :Mohammad Ghasemi; [2022]
    Nyckelord :Digital knowledge; Digital tools; Mathematics teaching; Digitala kunskaper; Digitala verktyg; Matematikundervisning;

    Sammanfattning : Denna studie berör hur gymnasielärare använder sig av digitala verktyg i matematikundervisning samt ger rekommendationer hur digitala verktyg kan användas. I denna studie har lärare beskrivit fördelar och nackdelar med digitala verktyg i matematikundervisning. LÄS MER

  3. 3. Hur mycket är klockan? : En studie om elevers kunskaper om tid

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för matematik (MA)

    Författare :Caroline Ekström; [2017]
    Nyckelord :Ackommodation; analog tid; assimilation; digital tid; klockan; tid; tidsenheter; tidsskillnader; tidsuppfattning.;

    Sammanfattning : Skolan ska ge elever kunskaper om tidsbegreppet för att de ska verka i samhället. Tidsbegreppet är ett matematikområde som innehåller olika delar som elever i slutet av årskurs 6 ska kunna. Problemet är att elever visar svårigheter om tidsbegreppet redan i årskurs 3. LÄS MER

  4. 4. Studera och diskutera lösningsförslag : En studie om gymnasieelevers utveckling av begreppsförmåga och procedurförmåga

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, KTH/Skolan för teknikvetenskaplig kommunikation och lärande (ECE)

    Författare :David Svensson; [2015]
    Nyckelord :Lösningsförslag; Standarduppgifter; Matematikdidaktik; Cognitive load theory; Kognitiv ansträngning; Gymnasium; Procedurförmåga; Begreppsförmåga; Imitativt- och kreativt-lärande;

    Sammanfattning : Tidigare forskning visar att användandet av lösningsförslag kan vara fördelaktigt för elever som ska lära sig att lösa standarduppgifter inom ett, för eleven, nytt matematikområde. Om elever även bearbetar informationen i lösningsförslaget genom att föra "inre samtal", har det visat sig bidra till ett ännu effektivare lärande. LÄS MER

  5. 5. Elevers tillvägagångssätt och uttalade uppfattningar när de hanterar tal i bråkform. En fallstudie där datorn används som metod och verktyg

    Magister-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik och specialpedagogik

    Författare :Eva-Lena Cederman; Marie Utterberg; [2012-09-27]
    Nyckelord :matematikdidaktik; elever i svårigheter; tal i bråkform; problemlösning; kommunikation; dynamisk visuell representationsform; datorn som verktyg; GeoGebra; Screencast-O-Matic;

    Sammanfattning : Syfte: Syftet är att undersöka hur elever i årskurs åtta hanterar tal i bråkform vid problemlös-ning, med inriktning på del av en helhet och del av antal, när datorn används som verktyg. Fokus är på de elever som visar svårigheter inom detta matematikområde. LÄS MER