Sökning: "Matematiksvårigheter MD"

Visar resultat 1 - 5 av 12 uppsatser innehållade orden Matematiksvårigheter MD.

  1. 1. Är generella kognitiva nedsättningar orsaken till matematiksvårigheter?

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Linköpings universitet/Institutionen för beteendevetenskap och lärande; Linköpings universitet/Utbildningsvetenskap

    Författare :Karolina Melkstam; [2019]
    Nyckelord :Matematiksvårigheter MD ; kognitiva förmågor; pedagogisk utredning; logisk förmåga; läsförmåga; spatial förmåga; exekutiv förmåga; verbalt arbetsminne;

    Sammanfattning : Orsakerna till matematiksvårigheter är fortfarandeomdiskuterade. Vissa forskare lyfter fram domänspecifika förklaringar som grundar sig i kvantitativa och numeriska funktioner medan andra inriktar sig mer på generella kognitiva förmågor som arbetsminne och uppmärksamhet. LÄS MER

  2. 2. Speciallärares syn på särskilda utbildningsbehov i matematik : Möjligheter och svårigheter i undervisningen

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för matematikdidaktik (MD)

    Författare :Fanny Grundal; Emmie Johansson; [2016]
    Nyckelord :matematik; matematiksvårigheter; SUM; speciallärare; elever; lärare;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie var att undersöka speciallärares syn på matematiksvårigheter i grundskolans tidiga år. Vi ville söka svar på vilka svårigheter speciallärare med utbildningen specialisering mot matematikutveckling ansåg vara mest förekommande inom matematikämnet. LÄS MER

  3. 3. Matematiksvårigheter : En studie om hur lärare upptäcker och stöttar elever i matematiksvårigheter

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för matematikdidaktik (MD)

    Författare :Emma Johansson; Emma Rudén; [2015]
    Nyckelord :Elever; inkludering; lärare; matematik; matematiksvårigheter; matematikundervisning;

    Sammanfattning : Alla elever ska få en likvärdig utbildning och undervisningen ska anpassas till varje elevs förutsättningar och behov. Vissa elever har inga svårigheter med att nå målen i matematik. Medan andra hamnar i matematiksvårigheter och behöver därför extra stöd för att uppnå kunskapskraven för årskurs tre. LÄS MER

  4. 4. Taluppfattning är A och O! : En studie kring hur speciallärare och specialpedagoger kartlägger SUM-elevers grundläggande taluppfattning och hur stödundervisningen utformas för eleverna.

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för matematikdidaktik (MD)

    Författare :Josefine Nielsen; Jenny Wennesund; [2015]
    Nyckelord :grundläggande taluppfattning; taluppfattning; matematiksvårigheter; SUM-elever; kartläggning; åtgärder; specialpedagogik; samverkan;

    Sammanfattning : Students with learning difficulties in the area of mathematics often show a weak fundamental number sense, which can impact their abilities to reach their learning objectives in mathematics, if they are not given the appropriate support to develop to their full potential with consideration taken to their special needs. The focus of this study was to highlight how support teachers and specialists map these students fundamental number sense, as well as show how the additional support teaching is made out and individually developed. LÄS MER

  5. 5. Är det möjligt att bemästra matematikens hinder? : En studie om olika pedagogers syn på matematiksvårigheter och hjälpinsatser

    Magister-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för matematikdidaktik (MD)

    Författare :Sandra Fäste; [2015]
    Nyckelord :Elev med särskilt stöd; kartläggning; matematik; matematiksvårigheter; undervisning;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att undersöka hur lärare och speciallärare kartlägger elever som befinner sig i matematiksvårigheter samt deras syn på hur utformningen av undervisningen till den enskilda eleven kan genomföras. Denna empiriska studie baseras på en kvalitativ analysmetod där datainsamlingsmetoden bestod av fyra intervjuer. LÄS MER