Sökning: "Matematiksvårigheter taluppfattning"

Visar resultat 1 - 5 av 64 uppsatser innehållade orden Matematiksvårigheter taluppfattning.

  1. 1. "Man kan inte rodda i det själv..." En kvalitativ studie om samarbete och ansvar för elevers matematiklärande i årskurs F-3.

    Magister-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik och specialpedagogik

    Författare :David Brunhage; [2023-08-07]
    Nyckelord :jurisdiktion; matematiksvårigheter; speciallärare; specialpedagog; samarbetskultur;

    Sammanfattning : Denna uppsats handlar om hur klasslärare och specialresurser samarbetar kring elever i matematiksvårigheter inom årskurs F-3. Specialresurs används i texten som ett begrepp som inte gör skillnad på yrkesgrupperna speciallärare och specialpedagog. LÄS MER

  2. 2. Arbeta med elevernas matematiksvårigheter : En litteraturstudie om elever som har dyskalkyli

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Linköpings universitet/Pedagogik och didaktik

    Författare :Nour Haddad; Maria Salloum; [2023]
    Nyckelord :Inlärning matematiksvårigheter; dyskalkyli; lärarens roll; insatser; elevens kunskaper; taluppfattning; elevens prestationer; aritmetisk förmåga;

    Sammanfattning : Dyskalkyli är en specifik inlärningssvårighet. Det innebär att barnet visar brister i den aritmetiska förmågan. Syftet med denna litteraturstudie var att undersöka hur läraren arbetar med elever som har dyskalkyli och vilka effektiva insatser finns för elever med dyskalkyli. LÄS MER

  3. 3. Svårigheter, anpassningar och arbetssätt i matematikundervisning för elever med ADHD- En kvalitativ studie ur ett lärarperspektiv

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Mälardalens universitet; Mälardalens universitet/Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

    Författare :Helena Bergerståhl; Sahar Akbari; [2023]
    Nyckelord :ADHD; matematik; taluppfattning; anpassningar; arbetssätt;

    Sammanfattning : I våra styrdokument (Lgr 22) poängteras det att alla elever har rätt till undervisning som leder till lärande och utveckling samt att elever i behov av stöd har rätt att få det stöd som behövs. Elever med ADHD räknas till den kategori elever som behöver stöd då skolsvårigheter förekommer hos dessa elever. LÄS MER

  4. 4. Ett lärarperspektiv på tidiga insatser för elever i åk F-3 som är i matematiksvårigheter

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå,

    Författare :Emma Rosberg; Sophie Bengtsson; [2022]
    Nyckelord :diskurs; grundläggande taluppfattning; grundskolans tidiga år; lärarperspektiv; matematiksvårigheter; scaffolding; tidiga insatser;

    Sammanfattning : Syftet med detta examensarbete har varit att undersöka vilka tidiga insatser som finns att tillgå för de elever som är i eller riskerar att hamna i matematiksvårigheter. Vidare har det även varit av intresse att studera vilka diskurser som framträder när lärare talar om tidiga insatser och hur dessa fungerar. LÄS MER

  5. 5. Matematiska svårigheter för elever i årskurs 1–3 : En kvalitaitv studie om lärares erfarenheter kring elever med matematiksvårigheter

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Mälardalens universitet/Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

    Författare :Nadin Haddad; Susanna Kiiskinen; [2022]
    Nyckelord :Mathematical difficulties; number perception; laboratory; teaching methods; Matematiksvårigheter; taluppfattning; laborativt material; undervisningsmetoder;

    Sammanfattning : Denna uppsats handlar om vilka matematiksvårigheter elever i årskurs 1–3 visar och hur lärare stödjer elever med matematiksvårigheter i undervisningen. Syftet med denna studie är att fördjupa våra kunskaper om hur lärare inom årskurserna 1–3 arbetar med elever som har matematiksvårigheter. LÄS MER