Sökning: "Matematikundervisning i de tidiga skolåren"

Visar resultat 1 - 5 av 16 uppsatser innehållade orden Matematikundervisning i de tidiga skolåren.

  1. 1. Kooperativt lärande i matematikundervisning

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Institutionen för naturvetenskap, matematik och samhälle (NMS)

    Författare :Sara Daniary; Nilsson Elin; [2023]
    Nyckelord :de tidiga skolåren; grupparbete; kooperativt lärande; matematik;

    Sammanfattning : Syftet med denna kunskapsöversikt är att ta reda på vad kooperativt lärande är och hur det kan påverka eleverna i skolan i deras matematikinlärning. Matematik handlar inte bara om att hitta rätt svar utan även om att kunna argumentera och resonera kring sina tankar, idéer och strategier. LÄS MER

  2. 2. Lekbaserad matematikundervisning i tidiga skolår -Ett sätt att lära i matematik

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Malmö universitet/Institutionen för naturvetenskap, matematik och samhälle (NMS)

    Författare :Oskar Sannum; Julia Johansson; [2023]
    Nyckelord :Addition; affär; lek; leka; lekbaserad; matematik; matematikundervisning; undervisning.;

    Sammanfattning : Utifrån verksamhetsförlagda kurser har vi lagt märke till att det finns stora utmaningar i en traditionell läromedelsstyrd undervisning i matematik. Det finns forskning inom lekbaserad undervisning i förskolan som har visats ge positiva effekter för barns lärande. LÄS MER

  3. 3. Elevers Förståelse Av Platsvärde : En systematisk litteraturstudie om kritiska aspekter samt gynnsamma faktorer för att förstå platsvärde i de tidiga skolåren

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Linköpings universitet/Pedagogik och didaktik; Linköpings universitet/Utbildningsvetenskap

    Författare :Minna Mansikkala; Amanda Axelsson; [2022]
    Nyckelord :de tidiga skolåren; matematikundervisning; platsvärde; kritiska aspekter; gynnsamma faktorer;

    Sammanfattning : Syftet med denna litteraturstudie var att undersöka kritiska aspekter samt gynnsamma faktorer för förståelsen av platsvärde hos elever i de tidiga skolåren. Datainsamlingen skedde genom sökning i databaserna ERIC, Scopus och Unisearch samt genom manuell sökning. Sammanlagt analyserades och sammanfattades 10 vetenskapliga artiklar. LÄS MER

  4. 4. Visualisering i matematikundervisningen : och dess påverkan på elevers matematikförståelse

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Malmö universitet/Institutionen för skolutveckling och ledarskap (SOL)

    Författare :Catrin Ohlsson; Martina Matanovic; [2021]
    Nyckelord :abstrakt; konkret; laborativt material; matematikundervisning; visualisering;

    Sammanfattning : Sammanfattning  Matanovic M., Ohlsson C (2021) Visualisering i matematikundervisningen och dess påverkan på elevers matematikförståelse. Speciallärarprogrammet, Institutionen för skolutveckling och ledarskap, Lärande och samhälle, Malmö universitet 90 hp. LÄS MER

  5. 5. Matematikängslan hos elever i årskurs 6

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Mälardalens universitet/Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

    Författare :Shaz Mohammad; Kareema Smith; [2021]
    Nyckelord :matematikängslan; socialkognitiv teori; hermeneutik; självförmåga;

    Sammanfattning : Fenomenet matematikängslan påverkar ett flertal elevers upplevelser av matematikundervisning under de tidiga skolåren. Syftet med föreliggande uppsats är att undersöka hur elever i årskurs 6 beskriver ängslan i matematikundervisningen. Den insamlade empirin utgörs av fyra semistrukturerade intervjuer av elever från årskurs 6. LÄS MER