Sökning: "Matematisk problemlösning i årskurs 4-6"

Visar resultat 1 - 5 av 7 uppsatser innehållade orden Matematisk problemlösning i årskurs 4-6.

  1. 1. Att skapa matematiska problem : Problemformulering i årskurs 4-6

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Örebro universitet/Institutionen för naturvetenskap och teknik

    Författare :Kimberly Rudnick; [2023]
    Nyckelord :mathematical problem posing; problem solving; elementary school; mathematics; problemformulering; problemlösning; grundskolan; matematik;

    Sammanfattning : Problemformulering är en arbetsmetod som är tätt kopplad till problemlösning, men trots att matematiker och forskare under lång tid betonat dess betydelse, har det inte fått tillräckligt med uppmärksamhet inom forskning. Användningen av problemformulering kan resultera i förbättrad förståelse av matematik, ökat självförmåga, främjande av matematisk kreativitet och en positiv inställning till ämnet, samt ökad motivation. LÄS MER

  2. 2. Vems matematiska problem är det eleverna ska formulera? : Matematiklärares resonemang om undervisning i matematisk problemlösning i årskurs 4–6 där integrerade elever deltar

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Stockholms universitet/Specialpedagogiska institutionen

    Författare :Madelen Akfidan; Mona Karlsson; [2022]
    Nyckelord :Problemlösning; Matematisk formulering av frågeställningar; Integrerade elever; Matematikundervisning; Ämnesanalys; Teoretiska begrepp; Empiriska begrepp.;

    Sammanfattning : Ämnesområdet ”Problemlösning” är väsentligt för alla elever oavsett skolform, men en nödvändig aspekt av problemlösningen, nämligen "matematisk formulering av frågeställningar” saknas i grundsärskolans kursplan i matematik (LGRSÄR11), som de integrerade eleverna följer. Syftet med denna studie var att undersöka hur matematiklärare resonerar gällande undervisning i matematisk problemlösning där integrerade elever deltar. LÄS MER

  3. 3. Lärarens roll i undervisning av problemlösning för årskurs 4-6

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan Dalarna/Pedagogiskt arbete

    Författare :Erik Wigge; [2019]
    Nyckelord :Matematik; problemlösning; grundskolan; lärare roll;

    Sammanfattning : Syftet med examensarbete är att undersöka och belysa lärarens roll i undervisning av matematisk problemlösning för grundskolans årskurs 4-6. Då lärarens roll är viktig vid problemlösningsundervisning och rapporter har visat att lärare jobbar utifrån läromedel (Skolinspektionen ,2009). LÄS MER

  4. 4. Undervisning som möter behoven hos elever med fallenhet för matematik

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för matematik (MA)

    Författare :Julia Garnegård; Frida Heideman; [2018]
    Nyckelord :Matematik; mellanstadie; fallenhet; begåvning och undervisningsmetod.;

    Sammanfattning : Syftet med denna systematiska litteraturstudie är att kartlägga vilka undervisningsmetoder lärare använder sig av för att utmana elever med fallenhet för matematik i årskurs 4–6. Följande frågeställningar besvaras: Hur definieras begreppet elever med fallenhet för matematik i tidigare forskning? Vad framkommer i tidigare forskning om vilka undervisningsmetoder lärare använder för att möta behoven hos elever med fallenhet för matematik? Forskningen som granskats har sökts fram ur forskningsdatabaser och därefter analyserats utifrån sitt innehåll. LÄS MER

  5. 5. Läsförmåga och matematiska resonemang : Relationen mellan läsförmåga och resonemangsförmåga

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan Dalarna/Pedagogiskt arbete

    Författare :Anders Björnson; [2016]
    Nyckelord :läsförmåga; resonemangsförmåga; resonemang; textuppgifter; läsförståelse; problemlösning;

    Sammanfattning : Ett starkt samband mellan elevers läsförmåga och deras prestationer i matematik har konstaterats i tidigare forskning. Syftet med detta examensarbete är att, utifrån aktuell forskning, undersöka om och i så fall hur läsförmåga och förmågan att föra matematiska resonemang samverkar när elever i årskurs 4-6 löser matematiska problem och uppgifter som beskrivs i skriven text. LÄS MER