Sökning: "Matematiska begrepp"

Visar resultat 1 - 5 av 354 uppsatser innehållade orden Matematiska begrepp.

  1. 1. Lärares användning av laborativt material

    Magister-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för didaktik och pedagogisk profession

    Författare :Nadia Sebraoui; [2019-07-01]
    Nyckelord :Laborativt material; användning;

    Sammanfattning : Forskning visar att användningen av laborativt material inte alltid gynnar elevers lärande inom matematikämnet och kan istället vara en distraktion. Syftet med den här studien är att undersöka hur lärare använder sig av laborativt material i sin matematikundervisning samt hur de motiverar sitt användande. LÄS MER

  2. 2. Lösning av polynomekvationer

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för matematiska vetenskaper

    Författare :Kári Kristjansson; Markus Bengtsson; Tim Johansson Nero; [2019-06-25]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Polynomekvationen är ett grundläggande matematiskt begrepp men det är inte möjligt att hitta en exakt representation av nollställena för gradtal större än fyra. Trots att det inte går att hitta exakta lösningar till dessa polynomekvationer kan man med olika metoder ofta uppnå en god approximation till nollställena. LÄS MER

  3. 3. Felkorrigerande koder

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för matematiska vetenskaper

    Författare :Klara Carlström; Fredrik Davidsson; Victor Jonsson; Ahmed Mohamadi; [2019-06-20]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Att skydda ett meddelande från fel som kan uppstå under en överföringsprocess är något som måste göras vid all möjlig data- och informationskommunikation. ReedSolomon-koder är en klass av felkorrigerande koder som gör just detta. LÄS MER

  4. 4. Kommunikation i matematikklassrummet - En observationsstudie av lärares frågor under matematiklektioner på lågstadiet i New York

    Magister-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för didaktik och pedagogisk profession

    Författare :Emma Skiöld; [2019-03-08]
    Nyckelord :Frågor; Kommunikation; Matematiska samtal; sociokulturellt per-spektiv; Socialkonstruktivism;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att identifiera och beskriva vilka sorts frågor lärare ställer till eleverna under matematematiklektioner, hur eleverna besvarar dem och hur frågorna möjliggör elever-nas lärande i matematik. Studien kombinerar det sociokulturella och det socialkonstruktivist-iska perspektivet på lärande för att med dessa som utgångspunkt rama in begrepp som kommu-nikation och reflektion samt dess betydelse i matematikundervisningen. LÄS MER

  5. 5. Andraspråkselevers språkliga förutsättningar : En kvalitativ studie om nyanlända elevers språkliga förutsättningar vid beräkning av matematiska textuppgifter

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för matematik (MA)

    Författare :Samuelsson Olsson Sarah; [2019]
    Nyckelord :Andraspråkselever; strategier; svårigheter; textuppgifter;

    Sammanfattning : Flera forskare är överens om att det är språket som andraspråkselever har svårigheter för inte det matematiska. Därav är syftet med studien att analysera elevers språkliga förutsättningar samt valet av strategier vid språkliga hinder i de matematiska textuppgifter. LÄS MER