Sökning: "Matematiska begrepp"
Visar resultat 21 - 25 av 494 uppsatser innehållade orden Matematiska begrepp.
21. Lärares uppfattningar om matematiksvårigheter för elever med svenska som andraspråk i årskurs 1-3
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Malmö universitet/Institutionen för naturvetenskap, matematik och samhälle (NMS)Sammanfattning : I svenska skolor möter vi elever med svenska som andraspråk dagligen. För dessa elever finns det en anpassad kursplan i skolämnet svenska, även om kursplanerna ser relativt lika ut. Däremot läser alla elever utifrån samma kursplaner i de övriga ämnena där språket kan vara avgörande för att klara kunskapskraven. LÄS MER
22. Matematik med kroppen som verktyg : En kvalitativ studie om förskollärares erfarenheter av matematik och arbete med matematiska begrepp med de yngsta barnen
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Karlstads universitetSammanfattning : The purpose of this study is to focus on toddlers' mathematical learning by capturing preschool teachers' different thoughts about it and how they work. The study aims to shed light on preschool teachers' thoughts about and work with mathematical concepts in teaching with the toddlers. LÄS MER
23. Det inkluderande klassrummet : Hur lärare använder inkludering av elever i matematiksvårigheter
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan i Halmstad/Akademin för lärande, humaniora och samhälleSammanfattning : Denna studie undersöker vilken inkluderingsstrategi lärare använder sig av i matematikundervisningen. Studien lyfter fram viktiga faktorer kring inkluderingstrategier som berörs ute i skolverksamheterna. LÄS MER
24. Lärares beskrivningar av möjligheter och utmaningar i matematikundervisning med programmering
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Mälardalens universitet/Akademin för utbildning, kultur och kommunikationSammanfattning : Syftet med denna studie är att undersöka vilka utmaningar och möjligheter F-3 lärare upplever att de möter när de tillämpar programmering i matematikundervisningen samt vilka kompetenser de anser sig behöva. Enligt tidigare forskning saknar F-3 lärare kunskaper för att lära ut matematik genom att tillämpa programmering i matematikundervisningen. LÄS MER
25. Lärares arbete med begreppsförståelse i matematikklassrummet
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Institutionen för naturvetenskap, matematik och samhälle (NMS)Sammanfattning : Problemet som vi har sett ute i matematikklassrummen är att eleverna har svårigheter med att använda och uttrycka sig korrekt med de matematiska orden och begreppen. Syftet med den här studien har därför varit att undersöka hur lärare i årskurs 1–3 arbetar språkutvecklande med matematiska ord och begrepp i undervisningen för att utveckla elevers matematiska begreppsförståelse. LÄS MER