Sökning: "Materiens partikelnatur"

Hittade 3 uppsatser innehållade orden Materiens partikelnatur.

  1. 1. Hur ett av Sveriges största läromedel behandlar en av naturvetenskapens mest grundläggande teorier : En läromedelsanalys av NTA

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Jönköping University/Högskolan för lärande och kommunikation

    Författare :Josefin Sahlberg; [2022]
    Nyckelord :NTA; läromedelsanalys; materiens partikelnatur; partikelbegrepp.;

    Sammanfattning : Materiens partikelnatur anses vara en av de allra mest grundläggande teorierna i den naturvetenskapliga världen. Undervisning kring denna teori är omdiskuterad i forskning, inte minst vad gäller begreppsanvändning. LÄS MER

  2. 2. Hur utvecklas förståelsen? : Materiens partikelnatur och progressionen i grundskolan.

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Jönköping University/Högskolan för lärande och kommunikation

    Författare :Malin Lidén; Josefin Sahlberg; [2021]
    Nyckelord :Materiens partikelnatur; partikelmodellen; atomer; molekyler; partiklar; elementarpartiklar; progression; förståelse; grundskola; basic particle theory.;

    Sammanfattning : I arbetet undersöks hur elevers progression mot en förståelse för materiens partikelnatur beskrivs i aktuella forskningsstudier. En systematisk litteratursökning leder fram till 10 vetenskapliga arbeten som alla behandlar elevers progression i ämnet. LÄS MER

  3. 3. Materiens partikelnatur och begreppet densitet : En studie av gymnasieelevers uppfattningar

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan för lärande och kommunikation

    Författare :AnnaSara Karlsson; [2010]
    Nyckelord :elever; missuppfattningar; materia; partiklar; atomer; densitet; fysik; gymnasiet;

    Sammanfattning : Trots att teorierna kring atomer och partiklar är grundläggande för naturvetenskapen visar flera studier att elever har stora svårigheter att ta till sig dessa, vilket leder till att de skapar sig missuppfattningar kring materiens partikelnatur. Tidigare studier visar bland annat att många elever ser materia som en kontinuerlig substans även på partikelnivå, att de har svårt för partiklars inneboende rörelse och att brister i förståelsen för materiens partikelnatur även är kopplad till en bristfällig förståelse för andra begrepp såsom densitet. LÄS MER