Sökning: "Math in pre- school"

Visar resultat 1 - 5 av 14 uppsatser innehållade orden Math in pre- school.

  1. 1. Varför vänta, när matematiksvårigheter kan förebyggas i förskoleklass?

    Master-uppsats, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Åsa Lindskog; [2020]
    Nyckelord :intervention; intensive tuition; math difficulties; mathematics; number sense; preschool class;

    Sammanfattning : To have a basic number sense is important for mathematical understanding. Interventions in preschool class has shown significant positive effects on student’s mathematical development throughout elementary school. LÄS MER

  2. 2. Att använda eller att inte använda? : en studie om vilka designaspekter som motiverar elever i lågstadiet till att vilja använda digitala utbildningsspel för matematik

    Kandidat-uppsats, Högskolan Kristianstad/Fakulteten för ekonomi

    Författare :Julia Göransson; Caroline Zetterling; [2019]
    Nyckelord :Mobile applications; serious games; mathematics; primary school; use; experience; motivation; Mobila applikationer; digitala utbildningsspel; matematik; lågstadiet; användning; upplevelse; motivation;

    Sammanfattning : Uppsatsens syfte är att undersöka vad som motiverar elever i lågstadiet till att vilja använda digitala utbildningsspel för matematik. Utifrån ett samhällsperspektiv är matematik viktigt och elever behöver ha kunskaper i ämnet för att kunna ta del av samhället när de har slutat skolan. LÄS MER

  3. 3. Fysisk aktivitet i förskolan : En studie om estetiska lärprocesser och fysisk aktivitet i förskolan samt pedagogernas inställning till den.

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Karlstads universitet/Institutionen för pedagogiska studier (from 2013)

    Författare :Emelie Larsson; [2018]
    Nyckelord :Physical activity; aestethic learning processes; pre-school; free play; teachers’ views; Fysisk aktivitet; estetiska lärprocesser; förskola; fri lek; pedagogers tankar;

    Sammanfattning : The purpose of the study was to research what kind of physical activities takes place in pre-school, and teachers views and thoughts of physical activity in combination with aestethic learningprocesses. The study endeavors to show how aesthetic learning processes can be combined with physical activity and be used as a tool to teach other subjects, such as, math, science and aesthetic subjects. LÄS MER

  4. 4. Lekande och lärande utmaning. : En studie om matematik med duplomallar i förskolan.

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och IT

    Författare :Emelie Börjesson; Charlotta Hellström; [2018]
    Nyckelord :Matematik; undervisning; duplo; duplomallar;

    Sammanfattning : Inledning Detta examensarbete syftar till att undersöka hur barn använder matematik när de bygger med duploklossar (Lego) efter duplomallar i förskolan. Detta med anledning av de stärkta mål och riktlinjerna i läroplan för förskolan Lpfö 98 (rev. 2010) inom bland annat matematik. LÄS MER

  5. 5. Pedagogers syn på skapande material i förskolan : En studie om förskollärares upplevelser och erfarenheter om skapande verksamet

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Karlstads universitet/Institutionen för pedagogiska studier

    Författare :Cathrine Nordenberg; [2017]
    Nyckelord :Pre-school teachers; Creative material; Play Doh; Interplay; Interviews; Pedagoger; Skapande material; Play Doh; Samspel; Intervjuer;

    Sammanfattning : Detta examensarbete handlar om att få ökad förståelse om hur pedagoger ser på skapande material i verksamheten och närmare bestämt om pedagogerna har något didaktisk tanke när de låter barnen arbeta med play doh deg.Genom kvalitativa intervjuer med pedagoger på olika förskolor har jag undersökt hur de arbetar med skapande material på förskolan och hur de tänker kring barnens lärande i skapande. LÄS MER