Sökning: "Mathematic Difficulties"

Visar resultat 1 - 5 av 53 uppsatser innehållade orden Mathematic Difficulties.

  1. 1. Strategier för att möta elevers matematikångest : En studie om hur lärare identifierar, förebygger, och lindrar elevers matematikångest

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Linköpings universitet/Analys och didaktik; Linköpings universitet/Tekniska fakulteten

    Författare :Johan Laag; [2023]
    Nyckelord :Matematikångest; strategier; matematik; högstadiet; lärare;

    Sammanfattning : Matematikångest är relaterad till matematiksvårigheter och att elever misslyckas i ämnet matematik. Lärare har en betydande roll i sammanhanget för att hjälpa och stötta eleverna som lider av matematikångest. LÄS MER

  2. 2. Att arbeta med anpassningar imatematikundervisning – ett lärarperspektiv

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Institutionen för naturvetenskap, matematik och samhälle (NMS)

    Författare :Khaled Maana; [2022]
    Nyckelord :Anpassningar; matematiksvårigheter; specialpedagogik; inkludering; pedagogiskt ledarskap; motivation; matematik; inkluderande undervisning och extra anpassningar;

    Sammanfattning : Med denna studie ville jag undersöka lärares erfarenheter av anpassningar och desseffekter för elever med matematiksvårigheter. Undersökningen riktade sig tillmatematiklärare som är eller har varit verksamma i årskurs 7–9 och har erfarenhet avanpassningar för elever med matematiksvårigheter. LÄS MER

  3. 3. Uppskattning i matematik : En litteraturstudie om elevers förmågor och svårigheter att använda uppskattning i beräkningsuppgifter

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Jönköping University/Högskolan för lärande och kommunikation

    Författare :Nils Bond-Waldefeldt; Olle Ryman; [2022]
    Nyckelord :Uppskattning; rimlighet; matematik; beräkningsuppgift; taluppfattning;

    Sammanfattning : Denna litteraturstudie behandlar elevers förmåga att uppskatta i olika beräkningsuppgifter. Ett allt större fokus på algoritmer i undervisningen har lett till att elever ofta saknar kunskap för att se rimlighet i sina svar. Syftet med studien är att beskriva hur uppskattning i beräkningsuppgifter behandlas i forskning inom matematikämnet. LÄS MER

  4. 4. Tallinjen som representation vid subtraktion- en kvalitativ innehållsanalys av läromedel i matematik

    Magister-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för matematik (MA)

    Författare :Carina Lindsten; [2022]
    Nyckelord :taluppfattning; läromedel i matematik; representationer; tallinje; subtraktion; beräkningsstrategier; räkningsstrategier; konstruktivism; kognitiva scheman; assimilation; ackommodation;

    Sammanfattning : The number line as a representation at subtraction- A qualitative content analysis of textbooks in mathematic. Number sense has a prominent role in mathematics. It is an ability seen as the basis for the student´s continued development in mathematics. LÄS MER

  5. 5. Utmaningar som kan uppstå i ett flerspråkigt matematikklassrum : en studie om vilka utmaningar pedagoger kan möta i ett flerspråkigt matematikklassrum

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan Kristianstad/Fakulteten för lärarutbildning

    Författare :Camilla Andersson; Matilda Nyberg Dalquist; [2021]
    Nyckelord :Flerspråkighet; matematik; kodväxling; scaffolding; diskurser; språknormer;

    Sammanfattning : I Sverige idag talas det mer än 150 olika språk. Flerspråkigheten medför nya utmaningar och nyvunna insikter. Vi har därför valt att fördjupa oss i den språkliga kommunikationen i det matematiska klassrummet. Syftet med studien är att identifiera utmaningar som kan uppstå vid mötet av andraspråkselever i matematikundervisningen. LÄS MER