Sökning: "Mathematic education"
Visar resultat 21 - 25 av 137 uppsatser innehållade orden Mathematic education.
21. Att undervisa i programmering utan programmeringsutbildning.En intervjustudie hur lärare utan utbildning i programmering implementerar programmering i sin undervisning.
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Örebro universitet/Institutionen för naturvetenskap och teknikSammanfattning : In the fall of 2018, programming was implemented in the swedish curriculum and then became a new element in mathematics education for grades 1-3. Teachers who took their degree before the implementation, lacks education in programming and there is interest in finding out how teaching about programming is conducted since it became part of the curriculum. LÄS MER
22. Dyskalkyli Vad är det? Vad kan vi, som lärare, göra för att underlätta dyskalkylektikerns matematikutveckling?
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå,Sammanfattning : Litteraturen visar att dyskalkyli är en specifik form av matematiksvårigheter vars diagnos fastställs genom utredning av medicinsk personal. Ca 3-6% av alla elever har dyskalkyli. Denna studie siktar mot att visa dagens metoder för undervisning av elever med dyskalkyli. LÄS MER
23. Lässtrategier i matematikundervisningen : En studie om lärares arbete med matematiska textuppgifter
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Karlstads universitet/Fakulteten för hälsa, natur- och teknikvetenskap (from 2013)Sammanfattning : Text information is frequently found in mathematics education. For students to gain an understanding of how to handle the text tasks, a competent teacher is required to provide the students with different kinds of tools to read mathematical text problems. LÄS MER
24. Utmaningar och möjligheter med digitala verktyg i övergången till distansundervisning i matematik under coronakrisen 2020
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Örebro universitet/Institutionen för naturvetenskap och teknikSammanfattning : Covid-19 pandemin ledde till att stora delar av världens utbildningsväsen tvingades ställa om till distansundervisning. Denna studie undersöker möjligheter som digitala verktyg bidrar med för att lösa utmaningar med elevers lärande, då matematikundervisning övergår till distansundervisning. LÄS MER
25. Hur kan lärare utnyttja elevers felsvar? : En fallstudie om hur en lärare kan framkalla och utnyttja elevers felsvar för att skapa rika matematiksamtal
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Örebro universitet/Institutionen för naturvetenskap och teknikSammanfattning : Lärares sätt att förhålla sig till felsvar i matematiken är ett relativt outforskat område. I denna kvalitativa fallstudie var syftet att synliggöra hur en lärare kan använda sig av elevers felsvar för att skapa rika matematiksamtal i undervisningen. LÄS MER