Sökning: "Mathematical competencies"

Visar resultat 1 - 5 av 29 uppsatser innehållade orden Mathematical competencies.

  1. 1. Lärares beskrivningar av möjligheter och utmaningar i matematikundervisning med programmering

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Mälardalens universitet/Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

    Författare :Mansur Rassooli; Sarvenaz Soofi Wiklander; [2023]
    Nyckelord :Mathematics teaching; programming; coding; digital competence; teacher competence and problem solving.; Matematikundervisning; programmering; kodning; digital kompetens; lärarkompetens och problemlösning.  ;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att undersöka vilka utmaningar och möjligheter F-3 lärare upplever att de möter när de tillämpar programmering i matematikundervisningen samt vilka kompetenser de anser sig behöva. Enligt tidigare forskning saknar F-3 lärare kunskaper för att lära ut matematik genom att tillämpa programmering i matematikundervisningen. LÄS MER

  2. 2. Lärarhandledningen som stöd för undervisningsom inkluderar de fem matematiska förmågorna

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Mälardalens universitet/Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

    Författare :Andreas Hellström; Siiri Laitinen; [2023]
    Nyckelord :lärarhandledning; läromedel; matematiklärobok; matematisk kompetens; matematiska förmågor;

    Sammanfattning : Sedan 2011 tar kursplanen i matematik upp fem förmågor som undervisningenska utveckla hos eleverna. Kompetenstänket har dock inte anammats fullt ut ipraktiken och då läromedel har en central roll i matematikundervisningen skullede kunna stödja lärares undervisning i detta hänseende. LÄS MER

  3. 3. Skriftliga resonemangsmöjligheter i matematikövningar : En innehållsanalys av fyra matematikläromedel för gymnasieskolan

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Karlstads universitet/Institutionen för matematik och datavetenskap (from 2013)

    Författare :Mads Rasmussen; [2023]
    Nyckelord :Mathematics; secondary school; curriculum; reasoning; textbooks; tasks; content analysis; Matematik; gymnasiet; ämnesplan; resonemang; läromedel; övningar; innehållsanalys;

    Sammanfattning : Developing an ability to reason is one of six identified core competencies in mathematics in the Swedish secondary school system, and through exercises in mathematics textbooks, students can practice the ability to present reasoning in writing. The study is based on the premise that mathematical reasoning in a school context primarily entails mathematically grounded informal argumentation. LÄS MER

  4. 4. De fem matematiska förmågorna : En kvalitativ studie om hur lärare i F-3 arbetar för att utveckla de fem matematiska förmågorna

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Mälardalens universitet/Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

    Författare :LiliaRoss Namroud; Emelie Humbla; [2022]
    Nyckelord :The five mathematical competencies; laboratory work; talk moves; open problem solving; math; primary school teacher; De fem matematiska förmågorna; laborativt arbete; Talk moves; öppna problemlösningar; matematik; F-3 lärare;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att undersöka hur F-3 lärare beskriver att de arbetar för att utveckla de matematiska förmågorna hos elever. Detta tog vi oss an genom att besvara följande forskningsfrågor: Hur beskriver lärare i F-3 att de arbetar för att ge elever möjlighet att utveckla de fem matematiska förmågorna? och Vilka utmaningar beskriver lärarna att de upplever i att ge eleverna möjlighet att utveckla de fem matematiska förmågorna? Vi har intervjuat åtta lärare från olika skolor, kommuner och årskurser för att besvara studiens forskningsfråga. LÄS MER

  5. 5. Variation i nivå på kognitiv utmaning i läromedelsuppgifter i matematik : Uppgifter i andragradsekvationer för gymnasiet

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, KTH/Lärande

    Författare :Michael Hemph; [2022]
    Nyckelord :mathematics; secondary school; cognitive demand;

    Sammanfattning : Vid undervisning i matematik är det vanligt att undervisningen i stor utsträckning baseras på ett läromedel, både för lärarens teoribeskrivningar och vid elevernas enskilda arbete med uppgiftslösning. Det är därför viktigt att uppgifterna i läromedlet är utformade så att eleven kan utveckla de kunskapersom läroplanen föreskriver. LÄS MER