Sökning: "Mathematics teaching development"

Visar resultat 16 - 20 av 220 uppsatser innehållade orden Mathematics teaching development.

  1. 16. Digitala lärresurser i problemlösningsundervisningen : En kvalitativ undersökning om matematiklärares uppfattningar om digitala lärresurser i problemlösningsundervisningen

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Karlstads universitet/Institutionen för matematik och datavetenskap (from 2013)

    Författare :Maria Crepulja; Sofia Larsson; [2023]
    Nyckelord :Digital resources; problem-solving; problem-solving teaching; teacher’s digital competence; TPACK-framework; primary school teachers 4-6; Digitala lärresurser; problemlösning; problemlösningsundervisning; lärares digitala kompetens; TPACK- ramverket; grundskollärare 4–6;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att undersöka hur matematiklärare beskriver digitala lärresursers användbarhet i sin problemlösningsundervisning. För att undersöka detta har flera kvalitativa semistrukturerade intervjuer genomförts. LÄS MER

  2. 17. Effekten av att använda GeoGebra med arbetsblad för att undervisa gymnasieelever om andragradsfunktioner : En kvasiexperimentell interventionsstudie

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Linköpings universitet/Analys och didaktik; Linköpings universitet/Tekniska fakulteten

    Författare :Daniel Gahnfelt; [2023]
    Nyckelord :Kvasiexperimentell metod; interventionsstudie; digitala verktyg; dynamiskt matematikprogram; GeoGebra; ATD; praxeologi; matematikundervisning; andragradsfunktioner;

    Sammanfattning : GeoGebra är ett dynamiskt matematikprogram, ett slags digitalt verktyg, som kan användas i matematikundervisningen. Tidigare forskning tyder på att undervisning med GeoGebra är mer effektiv än traditionell undervisning sett till elevers kunskapsutveckling, men motsvarande svensk forskning saknas. LÄS MER

  3. 18. Hur ter sig teknikämnet i en slöjdsal?

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, KTH/Lärande

    Författare :Dragana Tomic Karlsson; [2023]
    Nyckelord :technology; handicraft; discourse analysis; elementary school; curriculum; the physical environment; teknik; slöjd; diskursanalys; grundskolan; kursplan; den fysiska miljö.;

    Sammanfattning : I detta examensarbete undersöks hur teknikämnet ter sig när det undervisas i en slöjdsal sett utifrån aktörerna elever, lärare och Skolverket. Följande frågeställningar har formulerats inom ramen för denna studie:1. Hur framträder teknikämnet hos elever och hos lärare när undervisningen sker i en slöjdsal? 2. LÄS MER

  4. 19. Att arbeta språkutvecklande i matematik : En studie om hur lärare på högstadiet resonerar kring betydelsen av elevers språkliga kunskaper i matematikundervisningen

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Karlstads universitet

    Författare :Johanna Evegård; [2023]
    Nyckelord :Läsförståelse; avkodning; matematikspråk; vardagsspråk; skolspråk; multimodalitet;

    Sammanfattning : The purpose of this study is to highlight how some mathematics teachers, in Sweden, in grades 7–9 work on language development in their teaching. Many of today's math tasks contain a lot of text and it turns out that there is a strong connection between students' mathematical ability and students' reading ability. LÄS MER

  5. 20. Digitala läromedel i algebraundervisningen : En kvantitativ innehållsanalys av elevuppgifter i årskurs 6

    Magister-uppsats, Karlstads universitet/Fakulteten för hälsa, natur- och teknikvetenskap (from 2013)

    Författare :Felicia Jalminger; Emelie Svensson; [2023]
    Nyckelord :Digital curriculum materials; pupil tasks; school year 6; algebraic teaching; content analysis; interactivity; multimodality; feedback; Digitala läromedel; elevuppgifter; årskurs 6; algebraundervisning; innehållsanalys; interaktivitet; multimodalitet; återkoppling;

    Sammanfattning : Dagens samhälle blir mer digitaliserat för varje år som går och skolan följer den utvecklingen; därmed ökar digitaliseringen och användandet av digitala läromedel även i skolan. Därför är undersökningen relevant för den nutida skolans utveckling. LÄS MER