Sökning: "Mathilda Olsson"

Visar resultat 1 - 5 av 20 uppsatser innehållade orden Mathilda Olsson.

  1. 1. Differentiering av matematikundervisning genom läromedlet Singma

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Malmö universitet/Institutionen för naturvetenskap, matematik och samhälle (NMS)

    Författare :Olivia Olsson; Mathilda Gustafsson; [2024]
    Nyckelord :beredskap; differentiering; intresse; lärandeprofil; matematikundervisning; Singaporemodellen; Singma;

    Sammanfattning : Att i sin undervisning uppnå att elevernas behov tillgodoses och att de ges förutsättningar för ett effektivt och optimalt lärande kan ses som en utmaning. Ett sätt att arbeta med det är att välja ett läromedel som stöttar läraren i det arbetet. LÄS MER

  2. 2. Mellanmålet

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande; Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande

    Författare :Mathilda Lundell; Sofia Olsson; [2023-10-19]
    Nyckelord :mellanmål; fritidshem; lärare i fritidshem; social utveckling; sociokulturellt perspektiv; förmågor; lärmiljö; förhållningssätt.;

    Sammanfattning : Den här studien handlar om mellanmålet på fritidshem. Syftet med denna studie är att undersöka hur lärare i fritidshem förhåller sig till och resonerar om mellanmålet som en lärmiljö. För att få svar på syftet har vi utgått från två frågeställningar. LÄS MER

  3. 3. Incorporation of Environmental Features into Peacebuilding Initiatives at Three Actor Leadership Levels : A Case Study of Liberia

    Kandidat-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för samhällsstudier (SS)

    Författare :Mathilda Olsson; [2023]
    Nyckelord :Environmental Peacebuilding; Conflict; Natural resources; Forest resources; Forest resource management; Human needs; Actors in peacebuilding; Community forestry; Liberia;

    Sammanfattning : Environmental change and degradation, and increasing intrastate armed conflict are two pressing challenges of our time. Regions with highest rates of intrastate armed conflict have shown to overlap with regions of highest dependency on natural resources for livelihood provision and survival, where research of interrelatedness between conflict and environmental degradation, the environment-conflict nexus, increased during the 1990s. LÄS MER

  4. 4. Intensivvårdssjuksköterskors erfarenhet av överrapportering : En litteraturstudie

    Magister-uppsats, Karlstads universitet/Fakulteten för hälsa, natur- och teknikvetenskap (from 2013)

    Författare :Josefin Axelsson; Mathilda Blomberg; [2022]
    Nyckelord :Intensive care nurses; Experiences; Handover; Intensive care; Intensivvårdssjuksköterskor; Erfarenheter; Överrapportering; Intensivvårdsavdelning;

    Sammanfattning : SAMMANFATTNING (Svensk)  Titel: Intensivvårdssjuksköterskors erfarenheter av överrapportering Fakultet: Hälsa, natur – och teknikvetenskap Kurs: Examensarbete – omvårdnad, 15 HP Författare: Josefin Axelsson & Mathilda Blomberg Handledare: Anders Sidenblad Examinerande lärare: Cecilia Olsson Examinator: Jan Nilsson Sidor: 24 Datum för examination: 2022-06-20 Svenska nyckelord: Intensivvårdssjuksköterskor, Erfarenheter, Överrapportering, Intensivvårdsavdelning Introduktion: Intensivvårdssjuksköterskors profession kännetecknas av arbete inom avancerad vård och i en högteknologisk miljö kombinerat med komplex omvårdnad vilket ställer höga krav på intensivvårdssjuksköterskors kompetens. Intensivvårdssjuksköterskor har ansvaret att både ge och ta emot överrapporteringar avseende patientens tillstånd och är ett moment som om det brister kan äventyra patientsäkerheten. LÄS MER

  5. 5. Genus i vägledning : En kvalitativ undersökning om studie- och yrkesvägledarens genusmedvetna arbete inför gymnasievalet på kommunal grundskola i glesbygdskommun

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Umeå universitet/Institutionen för tillämpad utbildningsvetenskap

    Författare :Hanna Wiklund; Mathilda Olsson; [2021]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Gymnasieprogrammen är uppdelade efter kön och könsnormer är djupt rotad hos eleverna redan från tidig ålder. Studie- och yrkesvägledarens roll i vägledningssamtalen med elever inför gymnasievalet är därmed viktigt för att eleverna ska få en förståelse om, bli medveten av och påläst kring sitt gymnasieval. LÄS MER