Sökning: "Matilda Agné"

Hittade 1 uppsats innehållade orden Matilda Agné.

  1. 1. Opinionsledare i digitaliseringens tidevarv : En kvalitativ studie om unga mäns attityd till digital influencers i sociala medier

    Kandidat-uppsats, Södertörns högskola/Medie- och kommunikationsvetenskap

    Författare :Matilda Agné; [2016]
    Nyckelord :Digital influencers; tvåstegshypotesen; reklam; dold reklam; sociala medier;

    Sammanfattning : Syftet med denna uppsats är att undersöka ett antal unga mäns attityder och förhållningssätt gentemot digital influencers och reklam som förmedlas via dessa i sociala medier. Detta har studerats genom tre frågeställningar; Hur bemöter de unga männen marknadsföringsmetoden DI i allmänhet? Hur förhåller sig de unga männen till DI genom den egna praktiken (innehåll de själva konsumerar)? Hur ser det upplevda inflytandet av DI ut, gällande deras egna opinioner och handlingar? De teoretiska ramverk som utgör den huvudsakliga grunden för denna studie är Katz och Lazarsfeldt (1955) tvåstegshypotes och dess vidareutveckling av Bennet och Mannheim’s (2006) one-step flow of communication, Uzunoglu & Misci Kip ’s (2014) multi-step flow of communication samt Stuart Halls (2009) teori Encoding/decoding, som handlar om hur publik tolkar medierade budskap. LÄS MER