Sökning: "Matilda Davidsson"
Visar resultat 1 - 5 av 10 uppsatser innehållade orden Matilda Davidsson.
1. ”Socialtjänsten, det blir aldrig primärt, det är sekundärt” En kvalitativ studie om socialtjänsten i skolundervisningen
Kandidat-uppsats, Lunds universitet/SocialhögskolanSammanfattning : The purpose of this study was to investigate how teachers in the seventh to ninth grades of the Swedish elementary school (swe: högstadium) teach about the social service office. In order to understand what knowledge pupils receive about the social service organization and how teachers reflect about their need for this knowledge. LÄS MER
2. Socioekonomiska och kulturella faktorers betydelse vid identifiering och behandling av ADHD-symptom hos barn och ungdomar
Magister-uppsats, Högskolan Väst/Institutionen för individ och samhälleSammanfattning : Bakgrund: ADHD-diagnostisering hos barn och ungdomar har de senaste åren ökat i snabb takt. Problematiskt beteende hos barn och ungdomar har alltid uppmärksammats men har de senaste 20 åren i allt högre utsträckning kommit att förstås som ADHD. LÄS MER
3. Grieving the Ungrievable: Searching for Home through Nonhuman Becoming in Hiromi Itō’s Wild Grass on the Riverbank and Elizabeth-Jane Burnett’s The Grassling
Master-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för språk (SPR)Sammanfattning : This thesis aims to examine non-human agency in Elizabeth Jane Burnett’s The Grassling and Hiromi Itō’s Wild Grass on the Riverbank. Using a theoretical framework based on material ecocriticism, queer ecology and affect theory, the thesis explores how Burnett’s and Itō’s poetic narratives reconfigure the relationship between human and nonhuman in non-anthropocentric ways with the help of the irreal. LÄS MER
4. Förskollärares verktyg för att främja barns språkutveckling i lek : En empirisk studie
Kandidat-uppsats, Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och ITSammanfattning : Leken är betydande för barns språkutveckling och barn lär sig främst genom meningsfulla och lekfulla sammanhang (Banerjee, Alsalman & Alqafari 2016, s. 300; Rajapaksha 2016, s. 15). Tidigare forskning visar att leken används på olika sätt beroende på hur förskollärare ser på leken som verktyg. LÄS MER
5. Storytellings effekter : på individens upplevda tillhörighet- och samhörighetskänsla.
Kandidat-uppsats, Högskolan i Borås/Akademin för textil, teknik och ekonomiSammanfattning : Using the communication tool storytelling, in group processes is very popular. Storytelling can be used to motivate group members to collaborate and pursue common goals. Humans have many different needs, but one of the biggest and most important, besides food and water, is the need to belong. LÄS MER