Sökning: "Matilda Malmö lärare"

Visar resultat 1 - 5 av 27 uppsatser innehållade orden Matilda Malmö lärare.

  1. 1. Det dubbla uppdraget i litteraturundervisningen: : En kunskapsöversikt om litteraturundervisningens potential för att utveckla demokratiska värderingar

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Emma Tufvesson; Matilda Sjöberg; [2024]
    Nyckelord :demokratiska värderingar; dubbla uppdraget; litteraturdidaktik; litteraturundervisning; personlig utveckl;

    Sammanfattning : Skolan ska främja elevers kunskapsutveckling men har även en fostrande roll vilket ofta benämns som det dubbla uppdraget. Detta uppdrag som lärare står inför är komplext, och dessutom påverkas lärares didaktiska val även av tidsbegränsningar samt krav på mätbarhet. LÄS MER

  2. 2. Kunskapsutveckling genom kooperativt lärande

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Malin Andersson; Matilda Osberg; [2023]
    Nyckelord :Kooperativt lärande; kunskapsutveckling; språkutveckling.;

    Sammanfattning : Den här kunskapsöversikten är gjord för att besvara frågeställningen; är det kooperativa lärandet gynnsamt för kunskapsutvecklingen i So-ämnena? För att besvara den frågan har vi med hjälp av en litteratursökning tagit del av vetenskapliga studier gjorda världen över. Målgruppen för det här arbetet är lärare och lärarstudenter, med tanken om att medvetandegöra dem om för- och nackdelar med det kooperativa lärandet. LÄS MER

  3. 3. Genus i historieämnet : En kunskapsöversikt om framställningen av kvinnor i läromedel och historieundervisningen och dess påverkan på eleverna.

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Matilda Kammarfelt; Emma Jonasson; [2023]
    Nyckelord :Genus; Historia; Kvinnohistoria; Läromedel; Undervisning;

    Sammanfattning : Utifrån historieämnets läromedel och material kan det uppfattas som att kvinnorna i historien inte är av stor betydelse. Det är ett tydligt märkbart fokus på männen, medan kvinnorna många gånger blir osynliggjorda. LÄS MER

  4. 4. Vilka framgångsmetoder finns det som ger högpresterande lågstadieelever möjligheten att utvecklas i matematik?

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Fakulteten för kultur och samhälle (KS)

    Författare :Alice Svensson; Matilda Liljeqvist; [2023]
    Nyckelord :Children; Early primary school; Elementary school; Grade 1 or 2 or 3; High performance; Mathematics;

    Sammanfattning : Syftet med detta arbete är att få en kunskapsöversikt över hur högpresterande elever kan bli utmanade i matematikundervisningen främst i lågstadiet och hur arbetsmetoderna ser ut från lärarens perspektiv. I detta arbete vill vi få fram en slutsats om hur och varför lärare i svensk skola kan utmana högpresterande elever i lågstadieklass efter deras befintliga nivå. LÄS MER

  5. 5. Lågstadielärares upplevda utmaningar med klimatundervisning inom de naturorienterande ämnena

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Malmö universitet/Institutionen för naturvetenskap, matematik och samhälle (NMS)

    Författare :Matilda Forss; Li Friberg; [2023]
    Nyckelord :eco-anxiety; elever; klimatförändringar; klimatundervisning; klimatångest; känslor; lågstadiet; lärare; NO-undervisning; utmaningar; ångest;

    Sammanfattning : Klimatförändringar är i dagens samhälle ett påtagligt problem och skolans uppdrag är att lära ut området för unga. Det komplexa ämnet kan orsaka utmaningar och känslor, specifikt klimatångest, som lärare tvingas hantera för att stödja elever att bli medvetna och uppmuntrade till att arbeta för hållbar utveckling. LÄS MER