Sökning: "Matilda Nyman"
Visar resultat 1 - 5 av 8 uppsatser innehållade orden Matilda Nyman.
1. MATILDA AND THE WITCHES - The Heteronormative Illustrated in Dahl
Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för språk och litteraturerSammanfattning : This essay explores the view on gender in Roald Dahl’s Matilda and The Witches. From a queer perspective, the essay examines the message residing in the intermedial space of the text-image relationship. LÄS MER
2. Evenemangsorganisationer : upplevelser av digital kommunikation
Kandidat-uppsats, Högskolan i Borås/Akademin för textil, teknik och ekonomiSammanfattning : Personer väljer att volontärarbeta för många fler anledningar än för att ideellt arbete måste genomföras för en förening. Volontärarbete kan ge en individ erfarenheter, social gemenskap och få känna sig behövd samt uppskattad i det arbete som utförs. LÄS MER
3. Factors affecting choices of extraction vs endodontic treatment among general dentists in northern Sweden
Master-uppsats, Umeå universitet/TandläkarutbildningSammanfattning : Background Decision-making within the dental field is an essential factor that influences every aspect of the profession. It is of absolute importance for patients to receive the most suitable treatment for their individual situation. LÄS MER
4. Acceptans som trend : En kvalitativ studie av hur flickor talar om begreppet familj
Kandidat-uppsats, Umeå universitet/Institutionen för socialt arbeteSammanfattning : I denna kvalitativa studie genomförs två gruppintervjuer av sammantaget sex personer i åldrarna 14-16 år, i Västerbotten, för att ta reda på hur flickor talar om begreppet “familj” och vilka faktorer som påverkar flickor i hur de talar om begreppet "familj". Millenniegenerationen beräknas frångå traditionella normer och är präglad av teknologins framväxt av sociala medier. LÄS MER
5. En studie om mammors köpprocess vid köp av barnkläder
Kandidat-uppsats, Högskolan i Borås/Institutionen TextilhögskolanSammanfattning : Modeindustrins hårda konkurrenstryck sätter press på företagen att vara tilltalande till sinmålgrupp. Det innebär att de måste förstå kundernas preferenser, behov och krav påproduktens olika attribut. Konsumentbeteende och köpprocessen är två centralaämnesområden för modeföretag som vill stärka sin konkurrenskraft. LÄS MER