Sökning: "Matilda Trygg"

Visar resultat 1 - 5 av 40 uppsatser innehållade orden Matilda Trygg.

  1. 1. Kan jag skylla på föräldrarna? En kvantitativ studie om kopplingen mellan anknytning, moral och brottslighet.

    Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Institutionen för psykologi

    Författare :Sara Brommund; Matilda Aldestam Ask; [2024]
    Nyckelord :Anknytningsteorin; Age-Graded Theory of Crime; Moral; Kriminell karriär; Attachment theory; Morality; Criminal caree; Social Sciences;

    Sammanfattning : The current study is a quantitative survey based on attachment theory and age-graded theory of informal social control with the purpose of investigating the connection between attachment, morality and crime. The study has tested three hypotheses; Low morality and general insecure attachment together predicts an intense criminal career more than insecure attachment alone. LÄS MER

  2. 2. Hiv-positiva personers upplevelser av bemötandet i sjukvården – En litteraturstudie

    Kandidat-uppsats, Uppsala universitet/Institutionen för folkhälso- och vårdvetenskap

    Författare :Matilda Celind; Elin Pettersson; [2023]
    Nyckelord :Hiv; upplevelser; vårdvetenskap; stigma; bemötande.; HIV; experiences; nursing science; stigma; encounter;

    Sammanfattning : Introduktion: Hiv har beskrivits som den värsta pandemin i modern tid. Sjukdomen är obotlig men genom kontinuerlig läkemedelsbehandling kan en hiv-positiv person leva ett fullgott liv. Forskning bekräftar att det förekommer diskriminering, stigma och kränkningar av mänskliga rättigheter inom sjukvården. LÄS MER

  3. 3. Trygga elever talar mer : Lärare och elevers erfarenheter av talängslan – Årskurs 1–3

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Mittuniversitetet/Institutionen för humaniora och samhällsvetenskap

    Författare :Matilda Blomqvist; [2023]
    Nyckelord :talängslan; trygghet; muntlig framställning; retorik; klassrumsklimat; lärsituation; svenskämnet; social fobi; F-3;

    Sammanfattning : Studien syftar till att belysa talängslan ur både elev- och lärarperspektiv, samt hur undervisning i muntlig framställning bedrivs i svenskämnet, i årskurs 1–3. Muntlig framställning är en central del i all undervisning under hela skolgången där elevers språkliga och kommunikativa förmåga ska stärkas. LÄS MER

  4. 4. Alla barn får vara med och leka, eller? : En studie om pedagogers förhållningssätt för att förebygga och motverka utanförskap i barns fria lek

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Institutionen för barndom, utbildning och samhälle (BUS)

    Författare :Matilda Nilsson; Sofie Schildt; [2022]
    Nyckelord :Delaktighet; exkludering; fri lek; inkludering; pedagogers förhållningssätt; utanförskap;

    Sammanfattning : Att förskolan ska vara en plats som bidrar till social gemenskap som gynnar barns självbild är något som lyfts i  Läroplan för förskolan Lpfö18 (2018). Men är det verkligen så enkelt?  Var drar man som pedagog gränsen mellan att låta barn exkludera andra för att skydda den pågående leken men att samtidigt sträva efter att alla barn ska ges möjlighet till inkludering och delaktighet? Studiens syfte grundar sig i frågor som har väckts hos oss när vi diskuterat barn i utanförskap och utifrån dessa frågor vill vi undersöka hur pedagoger beskriver utanförskap i den fria leken, samt hur pedagoger arbetar för att motverka utanförskap i barns fria lek. LÄS MER

  5. 5. Strategier och verktyg för anknytning under inskolning : -

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Institutionen för barndom, utbildning och samhälle (BUS)

    Författare :Julia Olsson; Matilda Andersson; [2022]
    Nyckelord :Inskolning; anknytning; anknytningsteori; anknytningsrelation; inskolningsstrategi; trygg bas.;

    Sammanfattning : Denna uppsats handlar om hur olika förskollärare arbetar med olika inskolningsstrategier i förskolan. Det vill säga hur det använder sig av en viss strategi och varför. Syftet med studien är att undersöka hur de olika inskolningsstrategierna påverkar pedagoger och barn. LÄS MER