Sökning: "Matsituationen"

Visar resultat 1 - 5 av 56 uppsatser innehållade ordet Matsituationen.

  1. 1. Föräldrastilar som kan orsaka emotionellt ätande bland barn och unga : En stukturerad litteraturstudie

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Skövde/Institutionen för hälsovetenskaper

    Författare :Katarina Eriksson; [2022]
    Nyckelord :emotional eating; parent practicies; child; emotion regulation; obesity; emotionellt ätande; föräldrastilar; barn; emotionell reglering; fetma;

    Sammanfattning : Introduktion: Barnfetma är ett globalt folkhälsoproblem som växer i snabb takt.Obehandlad övervikt och fetma bland barn kan leda till kroniska följdsjukdomar ivuxenlivet, såsom högt blodtryck, förstadier till diabetes typ-2, psykisk ohälsa samt förtidigdöd. LÄS MER

  2. 2. Matsituationen i förskolan : En kvalitativ studie om förskollärares beskrivningar avselektivt ätande i förskolan

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan i Halmstad/Akademin för lärande, humaniora och samhälle

    Författare :Matilda Nordahl; Sara Ottosson; [2021]
    Nyckelord :Selektivt ätande; förskollärare; pedagoger; matsituation; hermeneutik; tolkning; hermeneutisk spiral; relationellt perspektiv; kategoriskt perspektiv;

    Sammanfattning : Matsituationen på förskolan är återkommande och något barn kan möta upp till fem gånger varje dag. Barn med selektivt ätande kan uppleva matsituationen som en krävande situation, där yttre aspekter kan kopplas som bidragande. LÄS MER

  3. 3. Barns inflytande vid lunchen : pedagogers syn utifrån ett barnperspektiv

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och IT

    Författare :Angelica Hassinen; Suzanne Hanna; [2020]
    Nyckelord :inflytande; barnsyn; barnperspektiv; lunch;

    Sammanfattning : Alla barn i förskolan har rätt till inflytande, men forskning visar att den rättigheten är en komplicerad fråga och att pedagogernas förhållningssätt och syn varierar. Vi undersöker med denna studie hur pedagoger på förskolan resonerar kring barns möjligheter till inflytande under lunchen. LÄS MER

  4. 4. "Barnen får vara med och tycka och tänka och delta på olika sätt utifrån sina förutsättningar" : En kvalitativ studie om delaktighet och inflytande i matsituationer

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för didaktik och lärares praktik (DLP)

    Författare :Unni Dahlstedt Wahlberg; Emilia Pockar; [2020]
    Nyckelord :Förskolan; delaktighet; inflytande; måltiden; matsituationen;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att bidra med kunskap om barns delaktighet och inflytande i matsituationen på förskolan. Utifrån detta syfte formulerades två frågeställningar; vilka uppfattningar har förskolepersonal av barns delaktighet och inflytande i matsituationer, samt vilka uppfattningar har förskolepersonal av hur barn kan stödjas i utveckling av delaktighet och inflytande i matsituationer. LÄS MER

  5. 5. Flerspråkiga pedagogers upplevelser kring språkkunskaper i förskolan

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Maria Wecksell; [2019]
    Nyckelord :diskriminering; flerspråkighet; flerspråkiga pedagoger; interkulturell; modersmål;

    Sammanfattning : Mitt syfte med studien var att ta reda på hur några pedagoger med annat modersmål än svenska upplever hur deras språkkunskaper tas tillvara på i förskolan. Utifrån syftet formulerade jag sedan frågeställningen. Jag valde att intervjua 5 pedagoger med annat modersmål än svenska i en kommun i mellersta Sverige. LÄS MER