Sökning: "Matte Grund"

Visar resultat 1 - 5 av 14 uppsatser innehållade orden Matte Grund.

  1. 1. Recovery of Cobalt and Copper from Zambia Slag via Sulphidisation with Gypsum

    Master-uppsats, KTH/Materialvetenskap

    Författare :Lloyd Masuzyo Mseteka; [2021]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : The main objective of this research was to recover copper and cobalt from slags coming from copper processing on the Copperbelt province of Zambia. Pyrometallurgical processing of copper sulphide concentrate generates huge tonnes of slag wastes. LÄS MER

  2. 2. Matematik för problemlösning eller problemlösning för matematik? : Lärandeperspektiv i problemlösningsuppgifter i läroböcker för årskurs 4-6.

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :Nina Radtchenko; Therese Ullsten; [2020]
    Nyckelord :matematik; problemlösning; årskurs 4–6; läromedelsanalys; lärandeteorier;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att ta reda på i vilken utsträckning olika perspektiv på lärande är representerade i problemlösningsuppgifter i matematikläroböcker för årskurs 4–6. I studien har olika teorier om lärande kopplats ihop med olika begrepp och perspektiv för att förklara och kategorisera problemlösningsuppgifter i läromedlen. LÄS MER

  3. 3. Räkna med svårigheter : En kvalitativ studie av matematiklärares uppfattningar om elevers matematiksvårigheter

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Linköpings universitet/Institutionen för beteendevetenskap och lärande; Linköpings universitet/Utbildningsvetenskap

    Författare :Sofia Lilja; [2019]
    Nyckelord :matematiksvårigheter; matematiklärare; matematikundervisning; uppfattningar;

    Sammanfattning : Elever med låga prestationer i matematik är en av svenskskolasstora utmaningar. Forskningen är inte entydig om begrepp och definitioner gällande matematiksvårigheter. Samstämmighet finns dock gällande att olika villkor kommer att påverka elevers matematikutveckling antingen på ett gynnsamt eller missgynnande sätt. LÄS MER

  4. 4. Ord och symboler i utveckling : En analys av progressionen i ämnesspråket i matematikläroböcker för årskurs 1–6

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :Sara Hamrin; Viktor Jönsson; [2018]
    Nyckelord :Didaktik; läromedel; läromdelesanalys; matematiskt ämnesspråk; progression;

    Sammanfattning : Studien undersöker huruvida det finns någon progression i ämnesspråk inom algebra och bråk i Matte Eldorado årskurs 1–6. Matematikundervisningen styrs till stor del av läroböcker. Språket och innehållet i läroböckerna avgör därför vilka möjligheter eleverna får att utveckla sina matematikkunskaper. LÄS MER

  5. 5. "Jag hatade matte", Vuxnas berättelser om sina upplevelser av skolämnet matematik. "I hated maths", Adults Narrations about their Experiences of the School Subject Mathematics

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö högskola/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Rebecka Gustafsson; [2016]
    Nyckelord :Bemötande; Livsberättelser; Matematiksvårigheter; Självbild; Sociokulturellt perspektiv;

    Sammanfattning : Förväntat kunskapsbidrag: PISA (Skolverket, 2012) och TIMSS (Skolverket, 2011b) visar att svenska elever presterar på en lägre nivå i matematik vid internationella jämförelser med jämnåriga i andra länder, samtidigt som flera vuxna har en negativ inställning till matematik. Som matematiklärare och blivande specialpedagog med ett stort intresse för matematik uppkommer frågan; vad är det som gör att så många elever och vuxna har en negativ inställning till matematik? I det här arbetet undersöks frågan för att öka kunskapen inom matematik och specialpedagogik. LÄS MER