Sökning: "Matte i vardagen"

Visar resultat 1 - 5 av 11 uppsatser innehållade orden Matte i vardagen.

  1. 1. Hur svårt kan det vara? : En granskning av problemlösningsuppgifter i två läromedel för årskurs 6

    Kandidat-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för matematik (MA)

    Författare :Emma Svensson; Therese Västerlund; [2020]
    Nyckelord :Läromedel; läromedelsgranskning; problemlösning; problemlösningsuppgifter; strategier; uppgifter; årskurs 6;

    Sammanfattning : Studien är en läromedelsgranskning med syftet att undersöka problemlösningsuppgifter i Matte Direkt Borgen 6 och Prima Formula 6. Studien ämnade att undersöka hur uppgifterna i läromedlens problemlösningskapitel som var utformade för att ge eleverna möjligheten att välja metod själv. LÄS MER

  2. 2. Glosor i matte? : En kvalitativ studie om fem lärares användning av formellt/informellt matematikspråk samt om deras uppfattning om dessa två begrepp

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Umeå universitet/Institutionen för matematik och matematisk statistik

    Författare :Karin Loite; [2017]
    Nyckelord :formell; informell; vardaglig; matematikspråk; begrepp;

    Sammanfattning : Språket i matematiken är speciellt på många sätt – det är abstrakt, precist och kan innehålla ord som även finns i det språket vi använder i vardagen. Också ord och begrepp som räknas som rent matematiska kan vara mer eller mindre korrekta beroende på sammanhang. LÄS MER

  3. 3. Språkliga fallgropar i läroböcker för matematik årskurs 3 : En kvantitativ studie om förekomsten av partikelverb och mångtydiga ord

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan Väst/Avd för utbildningsvetenskap och språk

    Författare :Maja Silvonsaari; [2017]
    Nyckelord :Matematik; läroböcker;

    Sammanfattning : Syftet är att belysa i vilken utsträckning partikelverb och mångtydiga ord förekommer i texten i läroböcker för matematik årskurs 3. Myndigheten för skolutveckling (2008) har gett ut ett stödmaterial till dem som utformar prov och läromedel där de uppmärksammar delar i matematiken som kan orsaka bekymmer för både förstaspråkselever och elever med utländsk bakgrund. LÄS MER

  4. 4. Fatta matte! : Matematisk förståelse ur ett lärarperspektiv

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan Kristianstad/Sektionen för lärande och miljö

    Författare :Elin Månsson; [2015]
    Nyckelord :Förståelseutvecklande; lärarperspektiv; matematisk förståelse; matematiklärare; matematikundervisning; mentala representationer;

    Sammanfattning : Mitt syfte med arbetet har varit att undersöka hur några lärare i förskoleklass och grundskolans årskurs 1-3 uppfattar begreppet matematisk förståelse samt vilken undervisning de anser är utvecklande för den matematiska förståelsen. Studien har en socialkonstruktivistisk utgångspunkt och jag har använt mig av semistrukturerade intervjuer vilka har transkriberats, sammanställts och analyserats. LÄS MER

  5. 5. Hästen som motiverande faktor - i undervisning och skolmiljö

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet

    Författare :Karin Hanunu; [2014-09-22]
    Nyckelord :motivation; IV-program; hästens betydelse;

    Sammanfattning : Syfte: Studien har som syfte att undersöka hästens betydelse för att höja skolmotivationen hos elever som läst IV-program med inriktning häst. Teori: Studien är teoriprövande där den huvudsakliga teorin grundar sig i pragmatismen, där skola och samhälle bör vara sammankopplat. LÄS MER