Sökning: "Mattias Bengtsson"

Visar resultat 1 - 5 av 31 uppsatser innehållade orden Mattias Bengtsson.

  1. 1. Tillgängliga AI-verktyg och -tekniker för att automatisera uppgifter som hindrar lärare inom högre utbildning från att undervisa : En strukturerad litteraturstudie

    Kandidat-uppsats, Malmö universitet/Institutionen för datavetenskap och medieteknik (DVMT)

    Författare :Mattias Bengtsson; Daniel Sandgren; [2023]
    Nyckelord :Artificial intelligence; Machine learning; Curriculum development; Course design; Course evaluation; Autograding; Higher education; University; College; artificiell intelligens; maskininlärning; läroplanutveckling; kursdesign; kursutvärdering; automatisk rättning; högre utbildning; universitet; högskola;

    Sammanfattning : Denna strukturerade litteraturstudie undersöker vilka verktyg och tekniker relaterade tillartificiell intelligens (AI) som kan understödja lärare genom att överta repetitiva ochtidskrävande administrativa uppgifter som ligger utanför den direkta interaktionen mellanlärare och student. Genom att granska tillgänglig forskning inom detta område kartläggervi dessa. LÄS MER

  2. 2. Lärares strategier för att främja andraspråkselevers språkutveckling i grundskolans matematikundervisning : En kvalitativ och kvantitativ studie

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan i Halmstad/Akademin för lärande, humaniora och samhälle

    Författare :Sanna Bengtsson; Mikaela Lindkvist; Mattias Petré; [2022]
    Nyckelord :second language students; mathematics; strategies; language development; teacher competence; andraspråkselever; lärarkompetens; matematik; språkutvecklande; strategier;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att belysa och bidra till kunskap om lärares strategier för andraspråkselevers språkutveckling i matematikundervisningen. Intentionen är vidare att belysa de förutsättningar lärare erbjuds och har, för att detta ska vara möjligt. Studien är därmed gjord utifrån ett lärarperspektiv. LÄS MER

  3. 3. Andraspråkselevers utmaningar och hinder i matematiken : En systematisk litteraturstudie

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan i Halmstad/Akademin för lärande, humaniora och samhälle

    Författare :Mattias Petré; Sanna Bengtsson; Mikaela Lindkvist; [2022]
    Nyckelord :mathematics; second language students; compulsory school; linguistic challenges; matematik; andraspråkselever; grundskola; språkliga utmaningar;

    Sammanfattning : Under de senaste årtiondena har mångkulturalitet och flerspråkighet ökat i skolorna i såväl Sverige som internationellt. Studiens syfte är att identifiera vilka hinder som andraspråkselever frekvent möter i grundskolans matematikundervisning. LÄS MER

  4. 4. A Comparative Study on Machine Learning Models for Automatic Classification of Cell Types from Digitally Reconstructed Neurons

    Kandidat-uppsats, KTH/Skolan för elektroteknik och datavetenskap (EECS)

    Författare :Mattias Wedin; Isak Bengtsson; [2021]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : For the last decade, the use of machine learning in neuroscientific research has become a popular topic. For instance, image recognition has been used together with machine learning to detect and also help improve the diagnostics of diseases. LÄS MER

  5. 5. Värdekonflikter vid implementeringen av tjänstedesign : En kvalitativ fallstudie om hur offentliga tjänstepersoner resonerarkring värdekonflikter vid implementeringen av tjänstedesign

    Kandidat-uppsats, Karlstads universitet/Fakulteten för humaniora och samhällsvetenskap (from 2013)

    Författare :Mattias Bengtsson; [2021]
    Nyckelord :Opartiskhet; formell jämlikhet; substantiell jämlikhet; tjänstedesign; värdekonflikt; värde; värdepluralism;

    Sammanfattning : Impartiality has for long been a central value in the Swedish public administration. The value of impartiality is recurringly challenged when other values are incorporated through the implementation of innovation. Today Service design is being implemented in the public administration and seem to often emphasize aspects of substantive equality. LÄS MER