Sökning: "Mattias Nyström"

Hittade 5 uppsatser innehållade orden Mattias Nyström.

  1. 1. Vad leder till ett lönsamt förvärv?

    Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Företagsekonomiska institutionen

    Författare :Osama Eldawebi; Wilmer Nyström; Mattias Olsson; [2021]
    Nyckelord :SPAC; sponsors; sponsorer; acquisition; förvärv; return; avkastning; IPO; Business and Economics;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att undersöka ifall det finns ett signifikant samband mellan egenskaper relaterat till sponsorerna och den kortsiktiga avkastningen efter ett förvärv. Teorierna som används är principal-agent-teorin, informationsasymmetri och den effektiva marknadshypotesen. LÄS MER

  2. 2. Ledarskapsutbildningsprogram och relationen till rollstress ur ledarens perspektiv : En fallstudie inom svensk IT-sektor

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Umeå universitet/Företagsekonomi

    Författare :Josefin Nyström; Mattias Asp; [2015]
    Nyckelord :Ledarskap; rollstress; IT;

    Sammanfattning : Denna kvalitativa studie ämnar undersöka kopplingen mellan ledarskapsutbildningsprogram och rollstress inom IT-branschen. Ledarskapsutveckling har under den senare tiden fått allt mer utrymme inom såväl forskning som i näringslivet. LÄS MER

  3. 3. Lost in translation : Bibliometrisk domänanalys av translation studies

    Master-uppsats, Institutionen för ABM

    Författare :Mattias Nyström; [2010]
    Nyckelord :bibliometri; kvantitativ metod; forskningsinformation; humaniora – forskning; vetenskaplig publicering; korpuslingvistik;

    Sammanfattning : The aim of this thesis is to analyze the academic discipline translation studies; the analysis centers upon bibliometric aspects, and is carried out chiefly by means of quantitative methods, enabled by the databases Web of Science and Scopus as well as by the corpus-linguistic software Wordsmith; however, this quantitative focus is complemented by auxiliary qualitative means of investigation, i.e. LÄS MER

  4. 4. gooh! Marketing Mix och Brand image : En fallstudie om hur brand image och marketing mix modellens faktorer påverkar konsumenters köpbeteende.

    Kandidat-uppsats, Företagsekonomiska institutionen

    Författare :Mattias Nyström; Johannes Åbonde; [2008]
    Nyckelord :Marknadsföring; Marketing mix; Brand image; Brand leverage; Slogans;

    Sammanfattning : Till följd av en ständigt ökad konkurrens blir det allt svårare att som ny aktör att ta sig in på olika marknader. Vad som däremot kan underlätta etableringsprocessen för nya företag och varumärken är att associeras och förknippas med redan etablerade och välkända varumärken. LÄS MER

  5. 5. Kritiska framgångsfaktorer vid införande av Workflow i en organisation

    D-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för informatik

    Författare :Peter Nyström; Mattias Bogeblad; [1998]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : I takt med att dagens organisationer alltmer präglas och styrs av verksamhetens informationsbehov prioriteras också projekt med syfte att rationalisera och förbättra informationsflödet. Workflow är en teknik för att effektivisera koordinering och kommunikation mellan olika aktörer i verksamhetens affärsprocesser. LÄS MER