Sökning: "Maurice Merleau-Ponty"

Visar resultat 21 - 25 av 56 uppsatser innehållade orden Maurice Merleau-Ponty.

  1. 21. Ett hål i känseln : Om språkupplevelsens fenomenologi i Ann Jäderlunds författarskap

    Master-uppsats, Stockholms universitet/Institutionen för kultur och estetik

    Författare :Osvald Wiklander; [2019]
    Nyckelord :Ann Jäderlund; phenomenology; cognitive poetics; affect theory; George Lakoff Mark Johnson; Maurice Merleau-Ponty; Gilles Deleuze Felix Guattari; Vimpelstaden; Som en gång varit äng; Blomman och människobenet; I en cylinder i vattnet av vattengråt; Vad hjälper det en människa om hon häller rent vatten över sig i alla sina dagar;

    Sammanfattning : This thesis aims to analyze and interpret a number of central works – Vimpelstaden (1985), Som en gång varit äng (1988), Blomman och människobenet (2003), I en cylinder i vattnet av vattengråt (2005) and Vad hjälper det en människa om hon häller rent vatten över sig i alla sina dagar (2009) – by the Swedish poet Ann Jäderlund (1955-) in the context of phenomenology and affect theory. The analysis consists of three chapters and proceeds chronologically with technical scrutinies of separate phases of Jäderlund’s œuvre – from the aphasic-like treatment of established phraseologies in Vimpelstaden and frozen expressions of the botanical discourse in Som en gång varit äng, to the uncanny focus on perceptual patterns as such in her later works. LÄS MER

  2. 22. Mellan kroppar : Om ett förenande men också förpliktigande fenomen hos Maurice Merleau-Ponty & Donald Winnicott

    Kandidat-uppsats, Södertörns högskola/Filosofi

    Författare :Carola Björk; [2019]
    Nyckelord :Merleau-Ponty; Winnicott; Phenomenology; Developmental psychology; In-between; Transitional object; Chiasm; Intersubjectivity; Subjectivity; Consciousness; Merleau-Ponty; Winnicott; fenomenologi; utvecklingspsykologi; mellanrum; övergångsobjekt; kiasm; intersubjektivitet; subjektivitet; medvetande;

    Sammanfattning : For phenomenology, subjective experience is essential, as is the relationship with the other. But despite these central themes, the relationship between bodies is not primary focus. Philosophical understanding of bodily encounter is lacking. LÄS MER

  3. 23. Aesthetic Experiences and the Miracle of Action : On the Radical Possibility of Art in Teaching and Learning

    Master-uppsats, Södertörns högskola/Estetiska lärprocesser; Södertörns högskola/Lärarutbildningen

    Författare :Petra Lundberg Bouquelon; [2019]
    Nyckelord :aesthetic experience; aesthetic learning; teaching; phenomenology; clown knowledge; not-knowing; unlearning; space for action; homo faber; sustainable teaching; constructive alignment; NPM.; estetisk erfarenhet; estetiska lärprocesser; undervisning; fenomenologi; clownens kunskap; icke-vetande; av-lärande; handlingsutrymme; homo faber; hållbar undervisning; konstruktiv länkning; new public management;

    Sammanfattning : This master essay starts with the author having an encounter with two 14-years old boys who claim that they are Nazis. In a school project where the pupils made films about norms in the society they made a film with a clearly racist and homophobic message. LÄS MER

  4. 24. Sinnlighet som gräns och öppning : Estetik i Merleau-Pontys Le Visible et l'invisible

    Magister-uppsats, Södertörns högskola/Estetik

    Författare :Karolina Palmgren; [2019]
    Nyckelord :aesthetics; Merleau-Ponty; perception; sensuous ideas; poetic ontology; rhythm; form; expression; estetik; Merleau-Ponty; varseblivning; sinnliga idéer; poetisk ontologi; rytm; form; uttryck;

    Sammanfattning : Med sitt ofullbordade verk Le Visible et l’invisible påbörjade Maurice Merleau-Ponty formulerandet av en poetisk ontologi – en filosofi som sätter konsten i centrum för erfarenheten av Varat och som därmed går att förstå som en estetik. Uppsatsen undersöker Merleau-Pontys Le Visible et l’invisible som en estetik i den dubbla bemärkelsen av en teori om sinnlighetens relation till tänkandet och vilken betydelse konsten har för denna relation. LÄS MER

  5. 25. Platsens betydelse för praktisk klokhet

    Master-uppsats, Södertörns högskola/Institutionen för kultur och lärande

    Författare :Eva Solhäll; [2019]
    Nyckelord :practical knowledge; place; interplay; existence; perception; relationship; intersubjectivity; reflection; health garden; naturebased interventions; existential health; praktisk kunskap; praktisk klokhet; plats; samspel; existens; varseblivning; relation; intersubjektivitet; reflektion; hälsoträdgård; naturunderstödda interventioner; existentiell hälsa;

    Sammanfattning : Through my own professional experience, the essay explores how place may have significance for exercising practical knowledge. It also sheds light on the conditions and qualities surrounding my, as therapist, presence in interpersonal meetings, as well as perspectives in relation to meetings around life issues. LÄS MER