Sökning: "Mead 1976"

Visar resultat 1 - 5 av 9 uppsatser innehållade orden Mead 1976.

  1. 1. Medarbetares uppleveser av ett bolags övergång till digital distansundervisning

    Master-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik och specialpedagogik

    Författare :Linda Beronius; [2021-06-22]
    Nyckelord :implementering; digital transformation; kunskapsdistribution; omställningskrav; digital kompetens; digital mognad; samspel;

    Sammanfattning : Syfte: Syftet med studien är att undersöka medarbetares upplevelser av ett bolags övergång från analoga utbildningar till distansutbildning. Teori: Studien utgår ifrån implementeringsteori (Pressman & Wildavsky,1984; Löfgren, 2012), perspektivet innefattar kombinationen av ledarskap, kommunikation och transparens. LÄS MER

  2. 2. Betydelsen av pedagogers förhållningssätt för barns möjligheter till inflytande i förskolans temaarbete

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Camilla Jeppsson; [2018]
    Nyckelord :Inflytande; Interagerande; Kommunikation; Socialpsykologiskt perspektiv; Temaarbete; Yngre barn;

    Sammanfattning : Skolinspektionens rapport (2016) belyser pedagogernas undervisningsansvar men menar att det finns en otydlighet i hur undervisning i förskolan ska bedrivas och vems ansvar det är för hur ordet undervisning ska tolkas och konkretiseras. Jag vill med min studie belysa ett möjligt sätt att konkretisera detta begrepp till hur det kan omsättas till en avdelning bestående av två och treåringar. LÄS MER

  3. 3. Delaktighet och mening för alla elever. En etnografisk studie om elevplaner som redskap för elevers lärande i den pedagogiska praktiken

    Magister-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik och specialpedagogik

    Författare :Helena Calestam; [2012-10-29]
    Nyckelord :delaktighet; individuella utvecklingsplaner; åtgärdsprogram; formativ bedömning; motivation;

    Sammanfattning : Syfte: Huvudsyftet med studien är att undersöka hur delaktighet och upplevelsen av mening i skolarbetet kan stärkas i en skola för alla, samt hur elevers aktiva reflekterande kring arbetet med elevplaner bidrar till det egna lärandet. Studien fokuserar både lärares och elevers perspektiv genom följande tre frågeställningar: 1. LÄS MER

  4. 4. Hållbart välbefinnande? : En kvalitativ studie om identitet och välbefinnande hos åtta frivilliga förenklare

    Magister-uppsats, Institutionen för teknik och samhälle

    Författare :Jukka Kemppainen; [2011]
    Nyckelord :Frivillig enkelhet; identitet; moralisk identitet; livsstil; välbefinnande; autonomi; autenticitet; inre värderingar; Mead; Bourdieu;

    Sammanfattning : Frivillig enkelhet är en livsstil/rörelse som tar avstånd från cirkeln av lönearbete och konsumism som av anhängarna anses vara roten till förlusten av en meningsfull tillvaro, möjligheten till självförverkligande, förestående miljökris och de starka gemenskapernas försvinnande (Grigsby 2004). Syftet med uppsatsen var att beskriva och skapa djupare förståelse för frivilliga förenklares identitetskonstruktion och välbefinnande utifrån ett socialkonstruktionistiskt perspektiv. LÄS MER

  5. 5. Att jobbcoacha med NLP - En kvalitativ undersökning av metoden Neuro-lingvistisk programmering vid jobbcoachning

    D-uppsats, Göteborgs universitet/ Sociologiska institutionen

    Författare :Benny Antonsson; [2010-06-24]
    Nyckelord :NLP programmering; Neuro-lingvistisk programmering; jobbcoachning; självet;

    Sammanfattning : Denna studie har visat att NLP-coacher upplever att de arbetar mycket med något som de kallar för rapport. Det är ett sätt för dem att närma sig och skapa samspel med sin klient. Genom att skapa god personkemi lättar coacherna upp stämningen och lägger en god grund för arbete med klienten. LÄS MER