Sökning: "Mealtime experience"

Visar resultat 1 - 5 av 18 uppsatser innehållade orden Mealtime experience.

  1. 1. "Måltidssituationer är som att valla får" : En kvalitativ intervjustudie om pedagogers upplevelse kring måltidssituationer i förskolan.

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Karlstads universitet

    Författare :Marika Nilsson; Anna Gräsberg; [2023]
    Nyckelord :Preschool; educational meal; participation; interplay; pedagogical role; förskola; pedagogisk måltid; delaktighet; samspel; pedagogisk roll;

    Sammanfattning : The purpose of the study is to investigate educators' experience of mealtime situations in preschool, and this was carried out with a qualitative approach through semi-structured interviews. The theoretical lenses used during this study are supported by Vygotsky's sociocultural perspective and the child perspective when analyzing the results. LÄS MER

  2. 2. Stroke och ätsvårigheter : psykosociala aspekter av måltidssituationen : en litteraturöversikt

    Kandidat-uppsats, Sophiahemmet Högskola

    Författare :Maria Berger; Teresa Ekström; [2023]
    Nyckelord :Eating difficulties; Mealtime; Psychosocial aspects; Stroke; Måltiden; Psykosociala aspekter; Stroke; Ätsvårigheter;

    Sammanfattning : Bakgrund Till följd av stroke kan förändringar samt förlust av kroppsliga funktioner uppstå. Förändringar kan på olika sätt påverka personens förmåga att äta och upplevelse av måltiden. Måltiden utgör en integrerad del av det sociala livet och är förknippad med kultur, livsstil, samhörighet och välbefinnande. LÄS MER

  3. 3. ”Smaka. Men jag har gjort det, ändå säger de smaka.” : En kvalitativ studie om förskollärares uppfattning av måltidsmiljön, barns delaktighet och autonomi, samt barns uppfattning av sin delaktighet och autonomi vid måltiden i förskolan.

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan i Halmstad/Akademin för lärande, humaniora och samhälle

    Författare :Michelle Stevens; Marie Storm Falkvåg; [2023]
    Nyckelord :Preschool teacher; Children; Mealtime environment; Participation; Autonomy; Childhood Sociological Perspective; Thematic analysis; Förskollärare; Barn; Måltidsmiljö; Delaktighet; Autonomi; Barndomssociologiskt perspektiv; Tematisk analys;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att genom intervjuer synliggöra hur förskollärare uppfattar måltidsmiljön, barns delaktighet och autonomi samt hur barn uppfattar sin delaktighet och autonomi vid måltidssituationen i förskolan. Då uppfattningar om delaktighet och autonomi undersöktes utgick vi från det barndomssociologiska perspektivet och eftersom vi ville synliggöra de uttalanden som var mest frekventa och bärande i intervjuerna användes tematisk analys. LÄS MER

  4. 4. Vårdpersonals erfarenheter av att förebygga och behandla undernäring hos personer med demenssjukdom : En kvalitativ litteraturstudie

    Magister-uppsats, Malmö universitet/Fakulteten för hälsa och samhälle (HS)

    Författare :Mia Klingstam; Anna Rönn; [2021]
    Nyckelord :Caregivers; Dementia; Malnutrition; Persons; Demenssjukdom; Personer; Undernäring; Vårdpersonal;

    Sammanfattning : Bakgrund: Demenssjukdom en är av de vanligaste folksjukdomarna. Personer med demenssjukdom ändrar successivt sitt matbeteende i samband med det fortskridande sjukdomsförloppet, vilket kan bero på flertalet faktorer. Detta ökar risken för undernäring. LÄS MER

  5. 5. Bra mat på äldre dar : En litteraturstudie om äldre patienters måltidsupplevelser.

    Kandidat-uppsats, Uppsala universitet/Institutionen för folkhälso- och vårdvetenskap

    Författare :Edvin Sjöberg; [2021]
    Nyckelord :Mealtime experience; nutrition; wellbeing; geriatrics; self-care  ; Måltidsupplevelse; nutrition; välbefinnande; geriatrik; egenvård;

    Sammanfattning : Att förebygga ohälsa och att stärka det friska är centralt för att stödja ett hälsosamt åldrande. Missnöjdhet med måltidsupplevelsen är en bidragande orsak till lågt näringsintag, något som i sin tur är en riskfaktor för undernäring. LÄS MER