Sökning: "Means of Persuasion"

Visar resultat 1 - 5 av 40 uppsatser innehållade orden Means of Persuasion.

  1. 1. ”Kampen om barnfotboll” : En retorikanalys av barnfotbolldebatten i tävlings- och selekteringsfrågor.

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Gävle/Avdelningen för humaniora

    Författare :Chasmine Wahlberg; [2023]
    Nyckelord :Child and youth football; the UN Convention on the Rights of the Child; the Swedish Football Association s new forms of play; doxa and means of persuasion.; Barn- och ungdomsfotboll; Svenska Fotbollförbundets nya spelformer; barnkonventionen; doxa och övertygelsemedel.;

    Sammanfattning : The purpose of this essay is to provide an overview of the children's football debate in the Swedish press. The study focuses on highlighting who gets to speak, which means of persuasion are used in the debate and whether there have been changes over time. LÄS MER

  2. 2. Intention - beteende gapet: När intentionen förlorar sin slagkraft

    Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Företagsekonomiska institutionen

    Författare :Ellen Förare; Hanna Bielke; Sara Slättberg; [2023]
    Nyckelord :Intention-beteende gap; Theory of Planned Behavior; Hållbar klädkonsumtion; Barriärer; Second hand; Upcycling; Köpprocessen; Konsumentbeteende.; Business and Economics;

    Sammanfattning : Titel: Intention - beteende gapet: När intentionen förlorar sin slagkraft Seminariedatum: 11-01-2023 Ämne/Kurs: FEKH29, Företagsekonomi: Examensarbete i Marknadsföring, Kandidatnivå, 15 högskolepoäng. Författare: Hanna Bielke, Ellen Förare och Sara Slättberg. Handledare: Lars Carlman. LÄS MER

  3. 3. When Dragon meets Nāga, the study of strategic narratives of China’s Buddhist Diplomacy in Thailand after the implementation of the Belt and Road Initiative

    Master-uppsats, Lunds universitet/Centrum för öst- och sydöstasienstudier

    Författare :Chinnapong Chullanandana; [2023]
    Nyckelord :Sino-Thai relations; soft power; public diplomacy; Belt and Road Initiative; Southern Buddhism; Strategic narratives; Social Sciences;

    Sammanfattning : This thesis investigates the strategic use of narratives in Chinese Buddhist public diplomacy to support the Belt and Road Initiative (BRI) in Thailand. This study examines the different levels of narrative formation, including system, identity, and issue narratives, to provide a comprehensive understanding of the mechanisms that drive communication, persuasion, and influence in international affairs. LÄS MER

  4. 4. Rekommendationssystemet i centrum : En designstudie om hur förklaringar kan stötta reflektion kring förtroende för rekommendationssystem på sociala medier

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Halmstad/Akademin för informationsteknologi

    Författare :Alfvar Arvidsson; Moa Lundgren; [2023]
    Nyckelord :Recommender systems; explanations; trust; social media; Rekommendationssystem; förklaringar; förtroende; sociala medier;

    Sammanfattning : Rekommendationssystem (RS) implementeras på sociala medier för att filtrera information. RS följs av risker, som att användare endast blir exponerade för innehåll som överensstämmer med egna åsikter, vilket bland annat kan resultera i ojämlik tillgång till kritisk information. LÄS MER

  5. 5. En kvantitativ undersökning om centrala och perifera budskap i miljökampanjer

    Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Institutionen för psykologi

    Författare :Märta Ansgariusson; Astrid Moreau; [2022]
    Nyckelord :Elaboration likelihood model; Functional theory of attitude; Communication - Persuasion matrix; Miljökampanjer; Perifera och Centrala budskap; Social Sciences;

    Sammanfattning : Denna studie utgår från två miljökampanjer som skapats med grund i Cacioppo & Pettys (1984) “Elaboration likelihood model”, som kortfattat menar på att vi kan processa ett meddelande på antingen ett s.k perifert- eller centralt plan. LÄS MER