Sökning: "Medborgarkompetens"

Visar resultat 1 - 5 av 8 uppsatser innehållade ordet Medborgarkompetens.

  1. 1. Är demokratisk kompetens lika viktigt för alla? : En studie om hur styrdokument och läroböcker stämmer överens och bidrar till likvärdig kompetens om demokrati

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för statsvetenskap (ST)

    Författare :Johan Kjerf; [2023]
    Nyckelord :Demokratisk kompetens; medborgarkompetens; läroplan; ämnesplan; pragmatism; kunskap; förmågor; nyttokunskap; learning-by-doing; inquiry;

    Sammanfattning : The Swedish school has a dual mission. To promote students´ desire for lifelong learning and to foster students as good citizens. In this mission, democratic competence and civic competence are discussed. This study aims to explore what these competencies are and how they are expressed in Swedish social studies textbooks. LÄS MER

  2. 2. Är det detta som kallas medborgarbildning? : Samhällskunskapslärares syn på medborgarbildning

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Leonardo Ygnacio Nilsson; Viktor Ahl; [2022]
    Nyckelord :Medborgarbildning; medborgerlig omdömesbildning; medborgarkompetens; samhällskunskap; didaktik;

    Sammanfattning : Medborgarfostran är en del av skolans uppdrag, men uppfattning om vad som är efter-strävansvärt inom denna fostran är normativt präglat och kan därmed skilja sig åt mellan lärare. Syftet med denna studie är att ta reda på om det finns dimensioner och kompetenser som är ton-givande i samhällskunskapslärares tal om sin egen undervisning kopplat till medborgar-bildning. LÄS MER

  3. 3. Kritiskt tänkande i samhällskunskap : En analys av läroböcker i samhällskunskap

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå,

    Författare :Jonathan Andersson; [2021]
    Nyckelord :civics; critical thinking; textbooks; upper secondary school; civic competence; samhällskunskap; kritiskt tänkande; läroböcker; gymnasiet; medborgarkompetens;

    Sammanfattning : Uppsatsen avser att undersöka hur läroböcker förbereder ungdomar för de samhällsutmaningar som finns. Med samhällsutmaningar menas den ökade mängd information och informationsflöde som finns i samhället. LÄS MER

  4. 4. Bildning och fostran av den kritiska medborgaren i ett digitalt landskap

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Mikael Edestrand; Sandra Lindberg; [2020]
    Nyckelord :Digitalisering; Digital kompetens; Kritiskt tänkande; Källkritik; Literacy; Medborgarkompetens; Samhällskunskap; Undervisning;

    Sammanfattning : Syftet med denna kunskapsöversikt är att få en ökad förståelse för de utmaningar som ställs på våra grundskoleelever i en föränderlig och digitaliserad värld. Vi vill studera vilken roll det kritiska tänkandet spelar i ett samhälle där informationsflödet är stort och där gemene person får lov att vara delaktig i informationsskapandet. LÄS MER

  5. 5. Medborgerlig bildning: En analys av läroböcker i samhällskunskap för gymnasiet

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Elise Meto; [2020]
    Nyckelord :Medborgerlig bildning; lärobok;

    Sammanfattning : Detta är en undersökning av hur medborgerlig bildning behandlas i läroböcker. I undersökningen analyseras två läroböcker i samhällskunskap för gymnasiet. Läroboksanalysen görs med hjälp av en pedagogisk textanalys med en teoretisk utgångspunkt i skolans medborgerliga bildningsuppdrag. LÄS MER