Sökning: "Medborgerligt deltagande"

Visar resultat 1 - 5 av 30 uppsatser innehållade orden Medborgerligt deltagande.

  1. 1. Finns tid för dialog? : En studie om medborgares demokratiska position i städer som expandear

    Master-uppsats, Blekinge Tekniska Högskola/Institutionen för fysisk planering

    Författare :Kristian Rosenberg; [2023]
    Nyckelord :Medborgardeltagande; Medborgardialog; demokrati; bolagisering; samhällsbyggnadsprocessen; legitimitet; exploateringsbolag; stadsbyggnadsförvaltning;

    Sammanfattning : Denna uppsats handlar om hur medborgarens demokratiska position i samhällsbyggnadsprocessen påverkas beroende på valet av organisationsform i staden som expanderar. I denna studie har två städers stadsbyggnadsförvaltningar i kontrast till kommunala exploateringsbolag studerats utifrån två stadsutvecklingsprojekt. LÄS MER

  2. 2. MEDBORGARNAS ROLL I DEN LOKALA POLITIKEN : En kvantitativ studie om kommunfullmäktigeledamöters syn på medborgerligt deltagande i kommunpolitiken.

    Kandidat-uppsats, Mälardalens universitet/Akademin för ekonomi, samhälle och teknik

    Författare :Elin Eriksson; Anton Sandell; [2023]
    Nyckelord :Carole Pateman; deltagardemokrati; demokratiideal; Joseph Shumpeter; kommunal politik; kommunfullmäktigeledamöter; lokala politiker; medborgerligt deltagande; politiskt deltagande; valdemokrati;

    Sammanfattning : Tidigare forskning har kategoriserat en majoritet av svenska politiker som valdemokrater och en minoritet som deltagardemokrater. Men forskningsläget är oklart kring vad detta innebär när det kommer till deras syn på medborgerligt deltagande i politiken. LÄS MER

  3. 3. Hur formar vi goda samhällsmedborgare? : En systematisk forskningsöversikt som undersöker olika arbetsmetoder i samhällskunskapsämnet som främjar elevers vilja till politiskt deltagande och medborgerligt engagemang

    Magister-uppsats, Mälardalens universitet/Akademin för ekonomi, samhälle och teknik

    Författare :Trifa Taleb Aziz; Fanny Rud Wallroth; [2023]
    Nyckelord :Samhällsmedborgare; samhällskunskapsdidaktik; politiskt deltagande; medborgarundervisning; demokratiska värden; deliberativa samtal; projektbaserad undervisning;

    Sammanfattning : Syftet med föreliggande studie är att undersöka vilka arbetsmetoder det finns inom samhällskunskapsämnet som främjar elevers vilja till politiskt deltagande och engagemang. Vi finner en problematik i att samhällskunskapsdidaktiken inte har presenterat några konkreta eller utvärderade metoder för hur vi som lärare på bästa möjliga sätt kan utforma vår undervisning för att arbeta aktivt med att bilda demokratiska samhällsmedborgare. LÄS MER

  4. 4. Ibland handlar det bara om att så ett frö till någonting : En intervjustudie kring hur samhällskunskapslärare inom SiS främjar medborgarbildning

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Jönköping University/Högskolan för lärande och kommunikation

    Författare :Samuel Tavajoh; [2022]
    Nyckelord :SiS- skola; medborgerligt deltagande; framtidssyn; tillit; självförtroende; relationsskapande; undervisning; samhällskunskap;

    Sammanfattning : This study aims to investigate how social study teachers within SiS perceive their students' vision of the future, their view of civic participation, and how the teachers work to promote a positive view among their students. The study is based on teachers' perspective on teaching in SiS-schools, both in youth homes and closed youth care. LÄS MER

  5. 5. Presentationsmetoder i planeringsprocessen : En jämförande studie som syftar till att undersöka hur medborgare förstår en detaljplan respektive en 3D-modell

    Master-uppsats, Blekinge Tekniska Högskola/Institutionen för fysisk planering

    Författare :Jonathan Nilsson; [2020]
    Nyckelord :Fysisk planering; kommunikativ planering; medborgardeltagande; detaljplan; 3D-modell;

    Sammanfattning : Ämnet för detta arbete grundas i att det finns ett upplevt kunskapsgap mellan medborgare och planerare. Gapet grundas i att medborgare under 80- och 90-talet kände sig exkluderade från planeringsprocessen och att de uppfattade planerare som experter som inte ville behandla eller inkludera deras tankar och åsikter i planeringen. LÄS MER