Sökning: "Medforskande"
Visar resultat 1 - 5 av 65 uppsatser innehållade ordet Medforskande.
1. “Vi är ju bra på att fotografera, men vi tar det inte ett steg längre” : En kvalitativ studie om hur förskollärare ser på barns delaktighet i dokumentationsarbetet.
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå,Sammanfattning : Syftet med studien är att undersöka hur förskollärare ser på barns delaktighet i dokumentationsarbetet samt hur förskollärare arbetar för att göra barn delaktiga. Fokuset i studien är att studera barns delaktighet i dokumentationen. LÄS MER
2. Barn i behov av särskilt stöd : - Och deras rätt till en likvärdig utbildning i förskolan
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudierSammanfattning : Syftet för denna uppsats var att öka kunskapen om vilka stödinsatser och strategier pedagoger använder sig av för att möjliggöra lärandet och inkludera barn i behov av särskilt stöd i förskolan. För att undersöka syftet användes kvalitativa semistrukturerade intervjuer där sju förskollärare och sju barnskötare deltog. LÄS MER
3. Skogen som lärmiljö : En kvalitativ studie om förskollärares uppfattningar och erfarenheter om skogen som en plats för barn att lära om ekologi
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Karlstads universitetSammanfattning : In order to gain an understanding of connections in nature, it is important that children already at an early age get an idea of it and the impact it has on all living things. The purpose of studies is to raise preschool teachers' perceptions and experiences of the forest as a place for children to learn about ecology. LÄS MER
4. Barns motoriska utveckling i förskolan : En studie om förskollärares arbete i utomhusmiljöer och vid riskfylld lek
Kandidat-uppsats, Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och ITSammanfattning : Barns motoriska utveckling är en viktig del av arbetet i förskolan. I Läroplan för förskolan, Lpfö 18 (Skolverket 2018, s. 9) står det att förskolans uppdrag är att utmana och främja barns motoriska utveckling och lärande i varierande miljöer. LÄS MER
5. Förskollärares perspektiv på undervisning i förskolan : En kvalitativ studie om hur förskollärare talar om hur undervisning kan utgå från barns erfarenheter och förskollärarens roll i barns lek ur ett Dewey perspektiv
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för didaktik och lärares praktik (DLP)Sammanfattning : Studiens intention är att bidra med en inblick i hur förskollärare talar om sin roll när de deltar i barnens lek och förskollärares perspektiv om hur undervisning kan utgå från barns erfarenheter. Detta då undervisningsbegreppet är nytt i läroplanen för förskolan (2018) samt att det genom Skolinspektionens (2017) rapporter framkommer att det finns en osäkerhet om begreppet undervisning bland förskollärare. LÄS MER