Sökning: "Media och attityd"

Visar resultat 1 - 5 av 245 uppsatser innehållade orden Media och attityd.

  1. 1. Sjuksköterskors upplevelser av att vårda patienter med fetma

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Luleå tekniska universitet/Institutionen för hälsa, lärande och teknik

    Författare :Anna Lindqvist; [2024]
    Nyckelord :Fetma; övervikt; högt BMI; sjuksköterska; upplevelse; erfarenhet; attityd; uppfattning; omvårdnad; kvalitativ; svenska;

    Sammanfattning : Bakgrund: Fetma är en sjukdom som är vanligt förekommande i olika vårdkontext, vilken kan förekomma med eller utan samsjuklighet. Stigmatiseringen av personer med fetma förekommer bland annat i media, på arbetsplatser och i vårdsammanhang. Sjuksköterskor kommer frekvent att vårda denna patientgrupp. LÄS MER

  2. 2. AI och hälsovård : en studie om Acceptansen för AI inom hälsovården

    Kandidat-uppsats, Uppsala universitet/Institutionen för informatik och media

    Författare :Gustaf Ahlqvist; Nftalem Tesfai; [2024]
    Nyckelord :Acceptans; Artificiell intelligens AI ; Avatar; Chatbot; Technology Acceptance Model;

    Sammanfattning : Psykisk ohälsa har blivit alltmer vanligt förekommande och identifieras idag som ett globalt problem. Siffror för unga svenskar i åldersspannet 16-29 år som lider av psykiska problem visar oroväckande ökningar under de senaste 15 åren. LÄS MER

  3. 3. Influencer marketing inom hudvårdsbranschen : En kvantitativ studie om konsumenters attityd och köpintention

    Kandidat-uppsats, Mälardalens universitet/Akademin för ekonomi, samhälle och teknik

    Författare :Mikaela Isacson; Danayit Yibrah; [2024]
    Nyckelord :Social media; Influencer marketing; Attitude; Purchase intention; Interaction; Trust.; Sociala medier; Influencer marketing; Attityd; Köpintention; Interaktion; Förtroende.;

    Sammanfattning : Datum:   2024-01-04 Nivå:    Kandidatuppsats i företagsekonomi, 15 hp Akademi:   Akademin för Ekonomi, Samhälle och Teknik, Mälardalens  Universitet.  Författare:   Danayit Yibrah   &   Mikaela Isacson                     (00/12/10)                 (99/02/26) Titel:    Influencer marketing inom hudvårdsbranschen Handledare:   Pejvak Oghazi Nyckelord:   Sociala medier, Influencer marketing, Attityd, Köpintention,  Interaktion, Förtroende. LÄS MER

  4. 4. SJUKSKÖTERSKORS ATTITYDER TILL PATIENTER MED ÖVERVIKT OCH FETMA - En litteraturstudie

    Kandidat-uppsats,

    Författare :Hanna Hagh Bayan; Garod Kirakos; [2023-06-28]
    Nyckelord :Attityder; fetma; fördomar; sjuksköterskor; stigmatisering; övervikt.;

    Sammanfattning : Bakgrund: Övervikt och fetma blir alltmer av en global hälsorisk. Tyvärr finns det en vanlig missuppfattning i samhället att övervikt och fetma beror på lathet och bristande kunskap, och denna stereotyp förstärks ofta av media. LÄS MER

  5. 5. “VEM FAN KÖPER EN BDSM-NALLE TILL SIN DOTTER?” En kvalitativ intervjustudie om mammors attityd till barn som exponeras på Instagram

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för journalistik, medier och kommunikation

    Författare :Emma Wiberg; Heidi Byrman Andersson; [2023-03-10]
    Nyckelord :Mediemoral; Sharenting; Parasociala Relationer; ABC-modellen; Barnarbete; Integritet; Influencer; Instagram; Sociala medier; Barn;

    Sammanfattning : Executive summary Over the past few decades, the digital landscape has grown and become increasingly common in our everyday lives. Not least to publish, inspire and update others about our life on social media. And for some, life also includes the role of being a mother, perhaps one who is proud to show off their children on social media. LÄS MER