Sökning: "Media och kommunikationsvetenskap Uppsala Universitet"

Visar resultat 1 - 5 av 7 uppsatser innehållade orden Media och kommunikationsvetenskap Uppsala Universitet.

  1. 1. Medietillit under pandemi : En kvantitativ studie i tillit till medierna under en pandemi

    M1-uppsats, Södertörns högskola/Medie- och kommunikationsvetenskap

    Författare :Axel Reinholdt; [2020]
    Nyckelord :Covid-19; Medietillit; Pandemi; Kriskommunikation; Sverige; tillit;

    Sammanfattning : Avsikten med denna uppsats är att belysa hur tilliten till medier och dess rapportering under en kris som t.ex. en pandemi ser ut. Den så kallade Covid-19 pandemin tog sin början i januari 2020 och är fortfarande – i april 2021 – i full gång över hela världen. LÄS MER

  2. 2. Plugga MKV – förändra världen : En retorisk analys av programbeskrivningarna på Uppsalas och Göteborgs universitets webbplatser

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Jönköping/HLK, Medie- och kommunikationsvetenskap

    Författare :Klara Ferngren Ådemark; Ellen Gräntz; [2019]
    Nyckelord :communication; communicator; professional identity; belonging; education; rhetorics; kommunikatör; yrkesidentitet; professionalisering; utbildning; retorik; MKV;

    Sammanfattning : Denna studie undersöker hur svenska universitet argumenterar för sina respektive medie- och kommunikationsvetenskapliga utbildningar, liksom vilken bild universiteten ger av kommunikatörsyrket utifrån detta. Mer specifikt studeras argumentationen och de retoriska resurserna i programbeskrivningarna på två olika universitets webbplatser. LÄS MER

  3. 3. En kvalitativ studie om organisationers utvärdering av extern kommunikation

    Kandidat-uppsats, Uppsala universitet/Medier och kommunikation

    Författare :Disa Sewerin; Andrea Lundin; [2018]
    Nyckelord :utvärdering; extern kommunikation; indirekta värden; legitimitet; anseende;

    Sammanfattning : This study aims to chart and enhance the knowledge of organizations’ evaluation of communication. The purpose is to understand what organizations evaluate, how they proceed and why it is important, as well as potential challenges they currently face. LÄS MER

  4. 4. Do we have a common interest? : Cultivating relationships or spreading information; a study of Strategic Political Communication on Facebook.

    Kandidat-uppsats, Uppsala universitet/Medier och kommunikation

    Författare :Sean Rembe Mc Hugh; Amanda Gibbs Sjödin; [2015]
    Nyckelord :political communication; strategic communication; reputation management; relationship marketing;

    Sammanfattning : Title: Do we have a common interest? - Cultivating relationships or spreading information; a study of Strategic Political Communication on Facebook. Authors: Amanda Gibbs Sjödin & Sean Rembe Mc Hugh Course: Medie- och Kommunikationsvetenskap C, Bachelor Thesis Paper, 15hp, HT 2014. LÄS MER

  5. 5. Do you want to watch a movie? : A qualitative study of how two audiences in Sweden value external and internal factors concerning their movie consumption

    Kandidat-uppsats, Uppsala universitet/Medier och kommunikation

    Författare :Alice Paues; Hampus Mörner; [2015]
    Nyckelord :Audience experience; film consumption; uses and gratifications; opinion leaders;

    Sammanfattning : Titel: Vill du kolla på en film? En kvalitativ studie om hur två tittargrupper i Sverige värderar externa och interna faktorer angående deras filmkonsumtion Författare: Alice Paues & Hampus Mörner Handledare: Lowe Hedman Syfte: Syftet med denna kandidatuppsats var att undersöka hur två tittargrupper i Sverige värderar externa och interna faktorer angående deras film konsumtion. Uppsatsen bygger på en huvudfrågeställning och tre ytterligare frågeställningar: Hur värderar en yngre och en äldre svensk tittargrupp externa och interna faktorer angående deras egna film konsumtion? Vilka externa faktorer har mest värde enligt dessa tittargrupper? Vilka interna faktorer har mest värde enligt dessa tittargrupper? Varierar dessa faktorer beroende på plattform? Metod och Material: Uppsatsen bygger på en kvalitativ metod som genomfördes med hjälp av fokusgruppsintervjuer. LÄS MER