Sökning: "Media och mode"

Visar resultat 16 - 20 av 169 uppsatser innehållade orden Media och mode.

  1. 16. Live captioning and translation application for Android

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Umeå universitet/Institutionen för tillämpad fysik och elektronik

    Författare :Joel Hansson; [2023]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Captioning has long been used in media to help D/deaf and hard-of-hearing persons. Captioning however is difficult and time-consuming manual work. With the rapid evolution of automated speech recognition (ASR) systems, live captioning of everyday speech will soon be a practical reality. LÄS MER

  2. 17. Dela, engagera, byt: gemenskap som skapar förändring

    Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Institutionen för strategisk kommunikation

    Författare :Emma Forsgren; Ella Stattin; [2023]
    Nyckelord :Cirkulärt mode; engagemang; community; värdeskapande; Instagram; Social Sciences;

    Sammanfattning : I nuläget har textilkonsumtion en betydande negativ miljöpåverkan och behovet av hållbara konsumtionsmönster blir allt mer brådskande, konsekvent har modeindustrin en central roll i att främja förändring. För att hantera industrins utmaningar kring miljöpåverkan, utforskar denna studie styrkan i engagemang och community-byggande aktiviteter på Instagram. LÄS MER

  3. 18. Dark mode, light mode och användaralternativ : Tillgänglighetens påverkan över laddningstid

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Skövde/Institutionen för informationsteknologi

    Författare :Nada Matoussi; [2022]
    Nyckelord :Dark mode; användaralternativ; tillgänglighet; LocalStorage; media query;

    Sammanfattning : Det har blivit vanligare att ge användare val mellan dark mode och light mode, en undersökning görs över hur det påverkar användaren att ha val mellan olika teman samt val av andra aspekter av en webbsidas design. Hur dessa val kan förbättra tillgängligheten för användare med funktionsvariation undersöks och diskuteras. LÄS MER

  4. 19. Exklusiva varumärkens strategier kring digitala kundrelationer : Hur svenska exklusiva varumärken skapar kundrelationer via sociala medier

    Magister-uppsats, Linköpings universitet/Institutionen för ekonomisk och industriell utveckling; Linköpings universitet/Filosofiska fakulteten

    Författare :Nawal Aboulazze; Frida Nordström; [2022]
    Nyckelord :Fashion industry; high-end companies; social media; customer relationship; parasocial interaction; digital marketing; sustainability; Modeföretag; exklusiva företag; sociala medier; kundrelation; parasocial interaktion; digital marknadsföring; hållbarhet;

    Sammanfattning : Bakgrund: Idag väljer allt fler företag inom mode- och inredningsindustrin att sälja sina produkter online. Företagens interaktioner och marknadsföring sker därför mestadels digitalt gentemot kunden. Denna nya era av digitalisering för företagen innebär en stor förändring vad gäller nya former av marknadsföring och kundkontakt. LÄS MER

  5. 20. De främsta anledningarna till att medieteknikstudenter använder blåljusfilter

    Kandidat-uppsats, KTH/Skolan för elektroteknik och datavetenskap (EECS)

    Författare :Emma Hagrot; Sofia Harmén; [2022]
    Nyckelord :Blåljusfilter; blått ljus; melatonin; skärmar; sömn; ansträngning; kognitiva förmågor; night shift; night mode; f.lux; ;

    Sammanfattning : I denna studie undersöker vi de främsta anledningarna till att medieteknikstudenter på KTH (Kungliga Tekniska Högskolan) använder blåljusfilter. Då man som medieteknikstudent använder elektroniska enheter under sina studier är det relevant att undersöka de vanor som studenterna har i deras användande och förstå anledningen bakom deras vanor. LÄS MER